Sökning: "Spelrecensioner"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Spelrecensioner.

  1. 1. När allt står på spel : En flerfallsstudie om hur dataspelsföretag väljer att hantera sina communities och dess betydelse för företagens framgång

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Josefsson; Adam Öberg; [2019]
    Nyckelord :dataspelsbranschen; communities; communityavkänningsförmåga; spelrecensioner;

    Sammanfattning : Dataspelsbranschen har vuxit explosionsartat de senaste åren, med skenande resultat och en stor ökning av nya företag. Forskning har visat att företag som har en utvecklad marknadsavkänningsförmåga (MAF) tenderar att prestera bättre när marknaden är i hastig förändring. LÄS MER

  2. 2. Manliga kvinnor och ideala män i videospel : En kritisk diskursanalys av representationen av kvinnliga och manliga protagonister i spelrecensioner

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Joanna Rodriguez; [2018]
    Nyckelord :Discourse analysis; video games; gender; intersectional feminism; protagonist; sexism; diskursanalys; videospel; kön; social konstruktion; protagonist; sexism;

    Sammanfattning : The gaming industry is a multimillion-dollar industry that is male dominated. The games contain mostly male protagonists and the few female protagonists that makes it to the shelves are met with criticism from the players. I have taken an interest in how the protagonists are portrayed by reviewers. LÄS MER

  3. 3. Hjärta och Själ - en diskursanalys av spelrecensioner

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Sarah Nasretdin; [2017]
    Nyckelord :spel; recensioner; retorik; diskursanalys; komponenter.;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka vad recensenter anser vara viktiga komponenter i ett spel och om retoriska begrepp används för att övertyga läsaren till aktion. För att undersöka detta används en diskursanalys för att identifiera de diskurser i recensionerna vilka förekommer i flera recensioner och på så vis avgöra vilka teman som är spelets styrkor. LÄS MER

  4. 4. Tv-spel på bibliotek : En spelsamlings utveckling och utmaningar

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ann Holmats; [2015]
    Nyckelord :Folkbibliotek; Samlingsbyggande; Tv-spel; Tv-spelssamling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka ett biblioteks tv-spelsamling och se hur samlingen växt fram och utvecklats utifrån de utmaningar man mött och kan tänkas möta i framtiden då tv-spel är ett medium som sedan några år finns på allt fler bibliotek, men inte är helt okontroversiellt. Frågeställningarna i denna uppsats var: Hur såg starten för tv-spelssamlingen ut? Hur ser arbetet med tv-spelssamlingen ut och hur har det utvecklats genom åren? Möter tv-spelssamlingen utmaningar som inte andra samlingar gör? För att besvara dessa frågor gjordes en semistrukturerad intervju med två bibliotekarier som arbetat med en tv-spelssamling sedan start. LÄS MER

  5. 5. Spelindustrins Paradox : En eventstudie om lansering av tv-spels påverkan på aktiekursen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anton Degardh; Poian Shafiee; [2014]
    Nyckelord :Event study; Market model; abnormal return; CAAR; CAR; efficient market hypothesis; public relations; agent theory; Nextopia; NASDAQ; video-game industry; video-game reviews; video-game releases.; Eventstudie; Marknadsmodellen; abnormal avkastning; CAAR; CAR; Effektiva marknadshypotesen; public relations; agentteorin; Nextopia; NASDAQ; spelbranschen; spelrecensioner; spellansering.;

    Sammanfattning : Purpose: To examine how video-game releases affect the share price, and if video-game reviews have any impact on the share price of gaming corporations.  Method: A quantitative deductive research approach is applied with event study methodology used as basis. The investigated companies were the five largest gaming companies listed on the U.S. LÄS MER