Sökning: "Stina Mattsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Stina Mattsson.

  1. 1. Sex timmars arbetsdag : En idealistisk dröm eller en realistisk möjlighet för den privata arbetsgivaren

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Ebba Olsson; Stina Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetstidsförkortning; sextimmarsarbetsdag; hälsa; work-life balance; arbetsmiljö; produktivitet; attraktiv arbetsgivare; ekonomi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur införandet av en arbetstidsförkortning till sex timmar arbetsdag påverkar en tillverkande organisation inom den privata sektorn. Metod: En fallstudie om fenomenet arbetstidsförkortning med en induktiv ansats och med en kvalitativ forskningsprocess. LÄS MER

  2. 2. 99 PROBLEMS BUT A BITCH AIN’T ONE - En kvalitativ innehållsanalys om strategier och taktiker i svenska hiphopmusikvideor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Stina Mattsson; Julia Palmsten Ohrling; [2019]
    Nyckelord :Feminism; Hiphop; Hiphopfeminism; Representation; Intersektionalitet; Strategier; Taktiker; Könsnormer; Musikvideo;

    Sammanfattning : Denna studie granskar de strategier och taktiker som hiphopproducerande män och kvinnor använder sig av för att reproducera och omförhandla könsnormer och villkor i svensk hiphop. Genom kvalitativ innehållsanalys granskar studien 12 musikvideor för att redogöra för om och hur artisterna använder sig av strategier och taktiker för att behålla eller förändra status quo inom genren. LÄS MER

  3. 3. Hur gör kommuner för att attrahera och behålla kompetens? : En kvalitativ studie av kommuners arbete med employer branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Manoraj Pettersson; Stina Mattsson; [2019]
    Nyckelord :employer branding; employer branding recruitment; employer attractiveness; public sector; branding; employer branding; external employer branding; corporate branding; employer competitiveness; employer branding practice; talent management; social media; young adults; millennials;

    Sammanfattning : Employer branding är ett omfattande begrepp som används i många organisationer. Syftet med denna studie är att beskriva hur kommuner använde sig av employer branding utifrån att behålla och attrahera kompetens. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors omvårdnad av patienter med hjärtsvikt : En allmän litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Stina Mattsson; Hanna Persson; [2018]
    Nyckelord :Heart failure; nursing care; nurses; self-care; Egenvård; hjärtsvikt; omvårdnad; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Hjärtsvikt är ett allvarligt tillstånd som är förknippat med hög dödlighet. Tillståndet medför ett frekvent behov av sjukvård och utgör en stor del av den svenska hälso- och sjukvården. Hjärtsviktsvården har även påverkan på ett samhällsekonomiskt plan, då en betydande del av den svenska sjukvårdsbudgeten går till denna vård. LÄS MER

  5. 5. Det sådde ett frö inom mig, att jag skulle med vilja skapa ett eget företag. : En studie om kvinnliga företagares upplevelser av etableringsfasen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Linda Ericsson; Stina Mattsson; Louise Stövegård; [2017]
    Nyckelord :Female business owners; experiences; the establishment phase and Sweden; Kvinnliga företagare; upplevelser; etableringsfasen och Sverige.;

    Sammanfattning : A business owner describes as an individual that identifies new business opportunities and turn them into new business activities. The establishment phase is where the business owner starts the business and see if the business idea works. The business owner also identifies the market and produces products and services during this phase. LÄS MER