Sökning: "TCK"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet TCK.

  1. 1. Skönlitteratur i modersmålsundervisning : - nyckeln till djupförståelse om omvärlden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dorota Tubielewicz Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; skönlitteratur; didaktik; förförståelse; TCK;

    Sammanfattning : I studien undersöks skillnaden mellan hur en grupp gymnasieelever som ges ingen elleromfattande bakgrundsinformation tenderar att förstå och bearbeta budskapen i den polskateaterpjäsen Vår klass (Nasza klasa) av Tadeusz Slobodzianek.Några elever får göra tolkningar utifrån sina tidigare erfarenheter och genomtidigare inhämtad kunskap medan andra får en omfattande förförståelse som tillhandahållsav den vägledande läraren/intevjuaren. LÄS MER

  2. 2. Between Worlds : An Exploration of Cultural Identity Development of Third Culture Kids

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för migration, etnicitet och samhälle (REMESO)

    Författare :Giulia Purri Gomes; [2023]
    Nyckelord :Third Culture Kids; Cultural Identity; Non-Place; Identity; Belonging;

    Sammanfattning : This thesis aims to understand and explore how the experience of adult Third Culture Kids (TCKs) – individuals who live abroad outside of their parents' passport country in their developmental years – impacted the development of their cultural identity. Child migrants on a global level are increasing in the modern context, and not enough literature has focused on exploring the impact a highly mobile and transient upbringing has on children. LÄS MER

  3. 3. Lärarens förhållningsätt till digitala verktyg : En kvalitativ studie om lärares syn på digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Antonella Chamoun; Kristina Rustam; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens och TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse av lärares förhållningssätt till och erfarenhet av digitala verktyg. I studien deltog fem behöriga F-3 lärare i en kvalitativ undersökning. Insamlingsmetoden bestod av semistrukturerade intervjuer via digitala möten och empirin analyserades tematiskt. LÄS MER

  4. 4. Lärares kompetensutveckling och digitalisering av matematikundervisning : En enkätstudie om hur lågstadielärare kompetensutvecklar sig för att bemöta digitalisering av matematikundervisning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Oksana Guzhva; [2018]
    Nyckelord :ICT; mathematics; elementary school; professional development; TPACK; IKT; matematik; grundskolan; kompetensutveckling; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lågstadielärare fortbildade sig för att kunna möta de krav som ställs på dem vad det gäller digitalisering av matematikundervisning samt hur detta hänger samman med deras upplevda kompetens samt användning av IKT i matematikundervisningen.För att uppfylla syftet samlades studiens empiriska data in via en webbaserad enkätundersökning, som besvarades av 76 lågstadielärare. LÄS MER

  5. 5. Life Stories of Swedish Third Culture Kids- Belonging and Identity

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Rebecka Koolash; Henrik Wu; [2011]
    Nyckelord :identity; Third Culture Kid; nationalism; traditions; language; Sweden; identitet; Tredje Kultur Barn; nationalism; traditioner; språk; Sverige;

    Sammanfattning : Svenska Third Culture Kid (Tredje Kultur Barn) påverkas vardagligen utav deraserfarenheter av att leva i olika världar. När TCKs återvänder till Sverige söker de eftersvar på vem de är och var de tillhör. Denna uppsats undersöker effekterna av att växaupp i olika kulturer i relation till identitet och tillhörighet. LÄS MER