Sökning: "Utvecklingssamtal Fokusgruppssamtal"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Utvecklingssamtal Fokusgruppssamtal.

  1. 1. Bedömning av barn i förskolan : En fokusgruppsstudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring individuell bedömning och individuell dokumentation av barn i förskolan

    M1-uppsats,

    Författare :Liselott Andersson; Carola Ljunberg; [2018]
    Nyckelord :Individuell bedömning; individuell dokumentation; förskola; fokusgrupper; erfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet i studien är att undersöka förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring individuell bedömning i förskolan och hur förskollärarna beskriver den individuella dokumentationen som görs i förskolan i det pedagogiska utvecklingsarbetet. Forskningsfrågor i studien är: Vilka uppfattningar har förskollärarna kring individuella bedömningar i det pedagogiska utvecklingsarbetet i förskolan? Hur dokumenteras individuella bedömningar i förskolan av förskollärare enligt förskollärarnas egna erfarenheter? Studien är genomförd genom fokusgruppssamtal med förskollärare och genom fokusgruppssamtalen har vi fått vår empiri. LÄS MER

  2. 2. ”Vi fick ju lite själva sätta upp vad man skulle ha med...” : En studie om utvecklingssamtal i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexandra Andersson; Josefin Myte; [2017]
    Nyckelord :förskola; utvecklingssamtal; förskollärare; vårdnadshavare; bedömning; samverkan; socialkonstruktionism; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser ett antal förskollärare och vårdnadshavare ger uttryck för gällande utvecklingssamtal i förskolans kontext, vilket besvaras genom forskningsfrågan: hur talar förskollärare och vårdnadshavare om utvecklingssamtal i förskolans kontext. Studien vilar på socialkonstruktionistisk teoribildning med diskurspsykologi som metodologisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Utvecklingssamtalet : Ett forum för föräldrar att utöva inflytande på förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eva-Marie Svensson; Marie Grandin Edoff; Cecilia Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal Fokusgruppssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur föräldrar till barn i förskolan beskriver föräldrainflytande genom utvecklingssamtalet.   Studien utgår från följande frågeställningar: Vad berättar föräldrar att de förväntar sig av utvecklingssamtalet? Vad beskriver föräldrarna att de vill ha inflytande över i förskolan? På vilket sätt beskriver föräldrarna att deras inflytande ser ut?   Vi har använt oss av kvalitativ metod och konstruerat data genom fokusgruppssamtal. LÄS MER

  4. 4. Utvecklingssamtal - när det fungerar som bäst! : En undersökning om hur utvecklingssamtal på ett teknikföretag uppfattas och kan utvecklas.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Zainab Marrakchi; [2014]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; professionella samtal; lärande i arbetslivet;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan chefer och medarbetare har en central roll på svenska arbetsplatser (Lindgren, 2001). Idag ses medarbetaren från Human Resources Managements perspektiv mer som en tillgång att värna om än en kostnad. LÄS MER