Sökning: "Vad är opinionsbildare"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Vad är opinionsbildare.

  1. 1. Förtroendeskapande online : följares syn på influencers och politisk aktivism

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Avendano; Hanna Kjellgren; [2024]
    Nyckelord :Digital aktivism; influencer; autenticitet; publikstudier; förtroende; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Förtroendeskapande online: Följares syn på influencers och politisk aktivism” är författad av Hanna Kjellgren och Olivia Avendaño på fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I uppsatsen genomförs en publikstudie utifrån ett autenticitetsperspektiv om hur sociala medieanvändare uppfattar influencers politiska aktivism i sociala medier mot bakgrund av deras växande roll som opinionsbildare de senaste åren. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av Bloggbevakning som granskande Instagram-konto

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olga Berg Gorgén; Mathilda Wahlgren; [2023]
    Nyckelord :Instagram; medborgarjournalistik; kulturellt medborgarskap; tvåstegshypotesen; mediesamhälle; medieanvändare; opinionsbildare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mathilda Wahlgren och Olga Berg Gorgén “Betydelsen av Bloggbevakning som granskande Instagram-konto”. B-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. LÄS MER

  3. 3. Humorn och politiken : den svenska skämtpressens humor och dess roll i demokratiseringsprocessen 1918-1922

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Axel Hansson; [2023]
    Nyckelord :Historia; 1900-talet; Demokratisering; Skämtpress; Humor; Offentlighet; Arena; Funktionalitet; Första världskriget; Rösträtt; Rusdrycksförbud; History and Archaeology;

    Sammanfattning : What makes something funny? This is the most basic, underlying question to this thesis, which explores the Swedish satire magazines Söndags-Nisse, Naggen and Strix on their journey through the pinnacle of the Swedish democratization process during the years 1918 to 1922. These types of magazines were of great popularity throughout all of Europe during parts of the late 19th century up until the interwar years, reaching a high – at least in Sweden – during the first world war. LÄS MER

  4. 4. Influenser-marknadsföring : En kvalitativ studie huruvida influenser-marknadsföring påverkar konsumentens köpbeteende utifrån ett trovärdighetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jennifer Hindi; Lukas Izgin; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; influenser marknadsföring; köpbeteende; trovärdighet;

    Sammanfattning : Vi lever under en digitaliserad miljö som konstant bidrar med en förändrad och utvecklad marknadsföring. Genom att individen numera är aktiv inom en digitaliserade miljön, har det resulterat till en ny variant av marknadsföringsstrategi. LÄS MER

  5. 5. Så talar H&M och Ikea om cirkulär ekonomi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Louise Strömberg; Jennie Idermark; [2020]
    Nyckelord :Circular economy; H M; Ikea; Cirkulär ekonomi; H M; Ikea;

    Sammanfattning : Svenska företag har börjat prata om cirkulär ekonomi (CE)som en viktig del inom företagsverksamheter där CE har kommit att ersätta tidigare “praxis” för hållbar utveckling. Flera stora svenska företag däribland H&M och Ikea uttrycker att de vill vara en del i att leda samhällets omställning mot cirkulär ekonomi. LÄS MER