Sökning: "aktionsforskning halmstad"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden aktionsforskning halmstad.
16. Högläs skönlitteratur för att lära med hela kroppen : En aktionsforskningsstudie om att bearbeta högläsning genom drama i årskurs tre
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Att inneha ett rikt språk är betydelsefullt för attleva och verka i dagens samhälle som omges av text och samtal. Barns läsförmågaoch intresse för litteratur har senaste decenniet försämrats. Därför är det avstor vikt att lärare applicerar högläsning i undervisningen och bearbetar denpå ett varierat sätt, exempelvis genom drama. LÄS MER
17. Att veta vad någon annan vet : En studie om hur elever uttryckermatematikkunskaper.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Att använda laborativt material ger eleverna möjlighet att uttrycka sina kunskaper på ett annat sätt än i ett traditionellt arbetssätt. Det laborativa materialet är av stor betydelse då eleverna på olika sätt kan uttrycka kunskap med hjälp av materialet. Detta är en aktionsforskningsstudie gjord på två skolor i södra Sverige. LÄS MER
18. Blanda experiment med elevers vardag, det löser sig! : En aktionsforskning om yngre elevers sätt att uttrycka sin förståelse för kemi vid ett experimentellt arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Både internationellt och nationellt sett har elevers kunskaper i naturvetenskap försämrats enligt PISA-undersökningarna. Vi har även ute i verksamheten uppmärksammat en brist på kemiundervisning i de lägre åldrarna. LÄS MER
19. Reflektionernas oändliga möjligheter : - en aktionsforskningsstudie kring elevers deltagande i boksamtal
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår aktionsforskning är att främja elevernas läsförståelse och deltagande i läsundervisningen genom boksamtal. Alltså hur deltar elever i boksamtal utifrån både ett passivt och aktivt perspektiv. Tidigare forskning påpekar hur viktigt det är att inte bara ”mängd läsa” utan att också diskutera böcker och texter. LÄS MER
20. Plus, eller nej jag menar addera! : En aktionsforskningsstudie om elevers användande av matematiska begrepp genom kommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet i vår aktionsforskningsstudie är att skapa ett arbetssätt med förutsättningar för elever, att i ett cooperativt lärande utveckla sitt matematiska språk. Detta gjorde vi genom att skapa en problemlösningsuppgift i matematik som gav förutsättningar för att använda matematiska begrepp genom kommunikation. LÄS MER