Sökning: "aktionsforskning halmstad"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden aktionsforskning halmstad.

  1. 11. Hur gör jag för att lära dig läsa, så att du ska kunna läsa för att lära? : - en kvalitativ intervjustudie av sex lärares undervisning i läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Bertilsson; Anna Knutsson; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; Vägleda; Interagera; Engagera; Bakgrundskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta del av den erfarenhet som lärare har kring hur de bedriver undervisningen i läsförståelse. Studien är en kvalitativ intervjustudie, där sex lärare som är aktiva i verksamheten intervjuades. LÄS MER

  2. 12. “Vad ska jag skriva nu då?” : - en aktionsforskningsstudie om hur elever och lärare använder sig av metaspråklig förmåga i arbete inspirerat av genrepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Renate Andersson; Ellen Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Berättandetexter; Genrepedagogik; Metaspråk; Skrivprocess; Stöttning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever kan ha svårt för att börja skriva berättandetexter och inspireras för att komma vidare i skrivprocessen. I följande studie har elevers arbete med berättandeskrivning studerats för att undersöka om genrepedagogik kan utveckla och stötta elever i sitt skrivande. LÄS MER

  3. 13. På jakt efter ett metaspråk : en aktionsforskningsstudie som undersöker metaspråklig medvetenhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elaine Rolfsson; Mathilda Klitte Lundgren; [2015]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Metaspråklig medvetenhet; Genrepedagogik; Språk;

    Sammanfattning : Den metaspråkliga medvetenheten är ett viktigt redskap för att kunna reflektera över språket så att eleverska kunna utvecklas till aktiva samhällsmedborgare. Därför vill vi trycka på behovet av att skapaträningsarenor för elever. LÄS MER

  4. 14. Boksamtal som pedagogiskt verktyg : En aktionsforskningsstudie om hur elever visar läsförståelse under lärarledda boksamtal utifrån skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Stenberg; Sandra Svanström; [2015]
    Nyckelord :Aktionsforskning; bearbetning; boksamtal; läsförståelse; reciprocal teaching;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och ha god läsförståelse är nödvändigt för att bemästra de krav som ställs i samhället. Tidigare forskning visar att elevers läsförståelse försämrats det senaste decenniet. Vidare har studier uppmärksammat att elevers intresse för läsning har minskat. LÄS MER

  5. 15. Du kan räkna med mig! : En aktionsforskningsstudie om matematikundervisning i en utomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefine Strand; Lina Nordling; [2015]
    Nyckelord :aktionsforskning; lärande; matematik; utomhuspedagogik; samarbete;

    Sammanfattning : Många elever i grundskolan idag, 2015, har inte uppnått godkänt i matematik. Vi upplever ifrån praktiken att matematikboken används i stor utsträckning men menar att undervisningen bör vara varierad då alla elever har olika behov. En varierad undervisning kan innebära att man använder sig av olika lärmiljöer. LÄS MER