Sökning: "algoritmer i sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden algoritmer i sociala medier.

  1. 1. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecca Wallin; Linus Röthenbacher; [2024]
    Nyckelord :Digital competence; literacy; social media; didactics; art education; Digital kompetens; litteracitet; sociala medier; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER

  2. 2. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Fideli Almgren; [2024]
    Nyckelord :girlhood; digital feminism; aktivism; vardagsmotstånd; affordances; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER

  3. 3. Algoritmer på sociala medier : En studie om unga användares kunskap, attityd och beteende gentemot algoritmbaserad anpassning på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Erik Lindgren; Vera Vinberg; [2023]
    Nyckelord :Algoritmer; sociala medier; kunskap; attityd; beteende; KAB-modell; filterbubbla; relevansbaserad anpassning; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Algoritmer är ett växande fenomen som blivit allt mer involverat i våra liv. Personer mellan18-30 år använder sociala medier i störst utsträckning och är den generation som anser sigmest kunnig om algoritmer. LÄS MER

  4. 4. Design för beteendeförändring : Minska digitalt beroende bland ungdomar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Albin Flemström; Axel Larsson; [2023]
    Nyckelord :Designprinciper; Digitalt beroende; Sociala medier; Beteendeförändring; Prototyp;

    Sammanfattning : Många sociala medier-plattformar är programmerade för att fånga dig som användare, genom algoritmer som baserar innehållet som visas för dig på dina intressen. Med detta tillkommer risker att digitalt beroende kan utvecklas, vilket kan påverka personer negativt fysiskt, psykiskt och/eller socialt. LÄS MER

  5. 5. Algoritmer i sociala medier : En kvalitativ studie om kunskapsnivåerna hos olika generationer gällande algoritmer och deras funktion

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Angelique Matinkoski; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Algoritmer; Kunskapsskillnader; Generation X och Z;

    Sammanfattning : Facebook, Instagram, TikTok och Snapchat var några av de mest kända sociala nätverken som användes av ett flertals människor världen över. Den sociala världen inom digitalismen utvecklades ständigt, drivet av algoritmer som skapade anpassade flöden för användarna. LÄS MER