Sökning: "anstränga"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade ordet anstränga.

  1. 1. Värdet av att tillhöra en läsande gemenskap En kvalitativ intervjustudie om hur klasslärare och speciallärare beskriver att de utvecklar läsmotivation, läsintresse och tilltro till sin läsförmåga för elever i lässvårigheter i årskurs 1-3 och hur de samverkar i detta uppdrag.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Spindel; Ann-Christin Källman; [2023-10-23]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsintresse; tilltro; samverkan; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Tidigare internationell forskning visar att elevers läsmotivation på lågstadiet är den viktigaste förutsägelsen för hur mycket eleven läser, samt att mängden av läsning är av stor vikt både för läsförmågan och för elevernas kunskapsinhämtning i olika ämnen. Tidigare studier visar att elever i lässvårigheter ofta undviker att läsa och får därmed för lite tid att läsa. LÄS MER

  2. 2. Distanserat ledarskap : En kvalitativ studie baserad på chefers upplevelserav ledarskap på distans

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Julia Lindén; [2023]
    Nyckelord :Virtual leadership; Distance; Remote; Trust; Virtuellt ledarskap; Distans; Tillit;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur ledare på distans upplever sin roll med forskningsfrågan “Hur upplever ledaresin roll på distans?”. Syftet är att bidra till insikter kring ledarrollen och eventuella svårigheter somledare stöter på i samband med distansarbete samt att förstå om och hur ledarskapet på distans harutvecklats med förändringen mot ett digitalt ledarskap på grund av pandemin. LÄS MER

  3. 3. Swedish occupational therapists’ views and experiences regarding use of the ADL-taxonomy in clinical practice.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Claire Hu; [2023]
    Nyckelord :Activities of daily living ADL ; assessment of ADL; environmental factors; professional development; standardized instrument; work environment.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: The ADL-taxonomy as an assessment instrument shows high validity and reliability in the clinical research, but there is no study about occupational therapists’ experiences of using the ADL-taxonomy in clinical practice. It is important to study the users’ experiences and views to improve implementation of evidence-based methods such as the ADL-taxonomy. LÄS MER

  4. 4. Orka mest, göra allt : En kvalitativ studie om idrottselevers erfarenheter och upplevelser av att passa in på ett riksidrottsgymnasium (RIG)

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Moa Staflund Ekström; [2023]
    Nyckelord :Riksidrottsgymnasium; idrottselever; elitidrott; totala institutioner; tillhörighet; krav; engagemang;

    Sammanfattning : "Orka mest, göra allt" är en kandidatuppsats vars syfte har varit att med utgångspunkt i ett specifikt riksidrottsgymnasium lära mer om idrottselevers upplevelser och erfarenheter av att passa in. Detta i förhållande till den miljön de tränar, bor, lever och går i skolan i. LÄS MER

  5. 5. Crossing Borders Digitally : A Minor Field Study on Online Challenge Driven Education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Edith Jacobson; Veronica Vilbern; [2023]
    Nyckelord :Challenge Driven Education CDE ; Collaborative Online International Learning COIL ; intercultural; interdisciplinary; core competencies; Utmaningsdriven utbildning CDE ; Internationella virtuella samarbeten inom lärande COIL ; interkulturell; interdisciplinär; mjuk kompetens;

    Sammanfattning : With advancements in educational digitalisation, new opportunities for international collaboration on education have been created. Through the KTH Global Development Hub collaboration, students from universities in Botswana, Kenya, Sweden and Tanzania participate in modules with Challenge Driven Education (CDE). LÄS MER