Sökning: "att leda barn"
Visar resultat 1 - 5 av 1248 uppsatser innehållade orden att leda barn.
1. En litteraturstudie om motivation och språkutveckling via läsning hos elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning visar att läsning bidrar till elevernas språkutveckling, samt har stor inverkan på fantasi och inlevelse. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika nyckelfaktorerna som berör elevernas läsförmågor. LÄS MER
2. Är barns lek i fara? : En kvalitativ studie om pedagogernas syn och förhållningssätt kring lek.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur leken realiseras i förskolan samt hur denna realisering påverkas av olika faktorer, för att förstå om och hur leken kan vara i fara i den svenska förskolan. Det är en kvalitativ studie som utgår från läroplans- och ramfaktorteori. LÄS MER
3. Astrocyt biomarkörer vid neurotoxicitet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för farmaceutisk biovetenskapSammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Barn som drabbas med tumörer behöver genomgå strålbehandling. För att uppnå optimala behandlingsresultat krävs sederingar eller generella anestesi. Tidigare studier har indikerat att strålningsspecifika effekter påverkade kognitiva funktioner hos barn. LÄS MER
4. Den konstanta oron : Att belysa erfarenheter av att vara förälder till ett barn med diabetes typ 1 - en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: I Sverige diagnostiseras årligen 1800 personer med diabetes typ 1 varav 900 är barn. Sjukdomen är autoimmun, kräver behandling livet ut och innebär ett stort egenvårdsansvar. LÄS MER
5. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER