Sökning: "att vara svensklärare"

Visar resultat 21 - 25 av 167 uppsatser innehållade orden att vara svensklärare.

  1. 21. Vad får tonåreleven att vilja läsa mer? En komparativ fallstudie av läsfrämjande svenskundervisning i grundskolan åk 7-9

    M1-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Viktoria Maria Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande strategier; svenskundervisning; elevperspektiv; högstadiet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresset och lusten för läsning verkar ständigt avtagande och hotad. Vad kan då skolan och lärarna göra för att väcka läslust hos tonåringar idag? Syftet var att göra en jämförande fallstudie som beskriver hur två svensklärare på en högstadieskola tänker och arbetar med läsfrämjande undervisning, för att sedan jämföra de två lärarnas strategier med vad deras tonårselever tyckte fungerade läsfrämjande. LÄS MER

  2. 22. Kamratbedömning i svenskämnet : En kvalitativ studie om hur svensklärare resonerar kring användningen av kamratbedömning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Kashani; [2022]
    Nyckelord :bedömning; kamratbedömning; möjligheter; svenskämnet; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien var att undersöka hur svensklärare resonerar kring hur kamratbedömning används i praktiken och vilka möjligheter och utmaningar det bidrar med. En kvalitativ metod har använts och semistrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER

  3. 23. Texter i digitala miljöer : En kvalitativ intervjustudie om svensklärares perspektiv på kursplanens formulering texter i digitala miljöer i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :The Swedish subject; digital environments; texts; multimodality; Swedish teacher; Svenskämnet; digitala miljöer; text; multimodalitet; svensklärare;

    Sammanfattning : Texter i digitala miljöer är en formulering som framkommer i kursplanen för svenskämnet. Formuleringen kan innefatta många olika slags texter och det är därför möjligt att formuleringen tolkas olika av lärare. LÄS MER

  4. 24. Återkoppling på elevtexter i åk 4-6 : Svensklärares arbete kring formativ återkoppling på elevtexter för att föra lärandet framåt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Lidström; [2022]
    Nyckelord :formativ återkoppling; formativ bedömning; återkoppling; elevtext; åk 4-6; skrivutveckling; bedömning; feedback; formativ feedback;

    Sammanfattning : Formativ återkoppling är kommentarer som läraren ger till eleven under pågående skrivprocess som ska stötta eleverna till vidare utveckling. Denna studie syftar ta reda på hur svensklärare arbetar med formativ återkoppling på elevtexter i åk 4- 6, vilka för- och nackdelar de anser finns samt hur de anser att man bör arbeta kring detta för att eleverna ska utvecklas. LÄS MER

  5. 25. Likvärdig bedömning i svenskämnet : En kvalitativ undersökning av svensklärares bedömning av novellanalyser i svenskämnet i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Molin; [2022]
    Nyckelord :likvärdighet; samstämmighet; bedömningsmatriser; gymnasieskolan; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studien har tagit sin utgångspunkt ur läraryrkets frågor som handlar om likvärdig bedömning. Syftet har varit att ge ett kunskapsbidrag till forskningsfältet om bedömningspraktiker med fokus på likvärdighet utifrån tre svensklärares ifyllda bedömningsmatriser av tre elevers novellanalyser i kursen svenska 2. LÄS MER