Sökning: "auditor-client relationship"
Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden auditor-client relationship.
6. What affect the auditor independence in appearance? : from the perspective of the clients
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomiSammanfattning : It is important for an auditor to be independent both in mind and in appearance. The independence of the auditor is important for the trustworthiness of the auditor. Independence in appearance is the focus of this study and is how independent the auditor appears to be from the perspective of other stakeholders. LÄS MER
7. Ej revisionspliktiga med revisor : en kvantitativ studie om efterfrågan på frivillig revision hos svenska små aktiebolag
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomiSammanfattning : I Sverige avskaffades den obligatoriska revisionen för småföretag den första november 2010. Till följd av detta beslut blev svenska små aktiebolag ej revisionspliktiga. Trots slopandet av revisionsplikten har många småföretag valt att frivilligt anlita en revisor. LÄS MER
8. Revisorns avvägning mellan oberoendet och kort- och långvariga kundrelationer : En kvalitativ studie utifrån revisorers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Sammanfattning Revisorns oberoende är omdiskuterat där allmänheten förväntar och förlitar sig på att revisorn upprätthåller sitt oberoende gentemot sina kunder för en välfungerande marknad och samhälle. Revisorns oberoende innebär att revisorn är objektiv, opartisk och fri från yttre påverkan vid granskning av kundens verksamhet. LÄS MER
9. Digitaliseringens påverkan på relationen mellan revisor och klient : En analys av tidigare forskning
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning Datum: 7 juni 2020 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik (EST), Mälardalens högskola Författare: Abdelkarim Arisha Stefan Dragosavljevic Daniella Varli (97/08/19) (95/05/05) (98/10/08) Titel: Digitaliseringens påverkan på relationen mellan revisor och klient - En analys av tidigare forskning Handledare: Esbjörn Segelod Forskningsfråga: Hur har digitaliseringen påverkat revisorns sätt att arbeta och vilka konsekvenser har det medfört på relationen mellan revisor och klient? Syfte: Syftet med denna litteraturstudie är att utifrån existerande studier och forskningar granska och analysera hur revisorns arbetssätt har påverkats i samband med digitaliseringen och vilka konsekvenser det medfört för revisorernas relation till sina klienter. Vidare studeras om det uppkommit nya faktorer som revisorn måste anpassa sig till. LÄS MER
10. Varför väljer företag att frivilligt byta revisionsbyrå? : En kvalitativ studie utifrån ett företagsperspektiv
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : År 2016 beslutades det om ett byrårotationskrav för företag av allmänt intresse i Sverige som en följd av det revisionspaket som antogs i EU år 2014. Det här kräver att företag av allmänt intresse byter revisionsbyrå minst vart tionde år. Företag av varierande storlek kan dock frivilligt välja att byta revisionsbyrå. LÄS MER