Sökning: "barn skapar text"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden barn skapar text.

  1. 1. Tryck på play

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Astrid Cederlund; Noelle Espinoza; Erica NIlsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Polyglutt; variationsteori; förskola; språkutveckling; digitala verktyg; app;

    Sammanfattning : Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning och språk. LÄS MER

  2. 2. Upprättelse för barn i barnpornografibrott

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Susanna Taranger Bergljung; [2023]
    Nyckelord :straffteori; upprättelse; barnpornografibrott; sexuell exploatering av barn; straffrätt; rättsvetenskap; barnpsykologi; trauma; sexualbrott; brott; straff; brott.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This study aims to investigate and analyze what remedies that could be adequate for victims depicted in child pornography in Sweden. It was conducted using legal dogmatic method, combined in certain parts with child psychology regarding documented sexual abuse. This was done throughout a structural analysis of the issue, using a chapter format. LÄS MER

  3. 3. Tre punkter som semiotisk resurs : En multimodal analys av tre punkters (…) funktion i bilderboken Raska på, Alfons Åberg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Angela Gotborn; [2022]
    Nyckelord :Tre punkter; skiljetecken; interpunktion; semiotisk resurs; multimodal textanalys; sociosemiotik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en bild av hur tre punkter kan fungera i en multimodal text i form av en bilderbok för barn. Fokus ligger på hur tre punkter skapar olika funktioner dels inom skriften, mellan satser och meningar, dels i samspelet mellan text och läsare. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER

  5. 5. En meningsfull skoldag med goda relationer : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av att arbeta med flickor med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Beatrice Hedman; [2021]
    Nyckelord :ADHD and girls; adjustments in school; children in need of special support; relational pedagogy; special education; ADHD hos flickor; anpassningar i skolan; barn i behov av särskilt stöd; relationell pedagogik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om klass 1-7 lärares olika uppfattningar om hur man skapar gynnsamma lärsituationer för flickor med ADHD. Studien kommer att undersöka vad lärare har för erfarenheter av flickor med ADHD samt studera vilka uppfattningar lärare har om hur man skapar meningsfulla lärsituationer för flickor med ADHD. LÄS MER