Sökning: "barnkultur"
Visar resultat 41 - 45 av 74 uppsatser innehållade ordet barnkultur.
41. GO BEBIS!, Ah hallo bebis och Prassel : Om danskonst för den allra yngsta barnpubliken
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : The overall aim of this thesis is to explore how the art of dance for the youngest children can be understood as a Children´s Culture phenomenon. The empirical data mainly consists of observations of the project GO BEBIS! and the dance performances Ah hallo bebis and Prassel. LÄS MER
42. Spiderman och Hello Kitty vill jag ha! - En studie om att integrera populärkultur i förskolan.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractI detta examensarbete undersöker vi vilken inverkan populärkulturella karaktärer kan ha iförskolans verksamhet. Studien synliggör vikten av att se till barnens intressen ocherfarenheter. Det för att kunna tillgodose dessa intressen i lärandesyfte snarare än att begränsadem i förskolan. LÄS MER
43. Barn och dataspel : Om mening och kultur i och kring barns spelande
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : Media debates about children and new technology is based on adult’s views and opinions, while children’s own knowledge on the subject seldom is represented. I stress that the reason for this is childism. LÄS MER
44. Könsnormsöverskridande i förskoleminnen och barnlitteratur : En studie av vuxna transpersoners förskoleminnen samt könsnormsöverskridande aspekter i populära barnböcker idag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I detta arbete har idag vuxna transpersoner intervjuats angående sina minnen från deras förskoletid, om bemötande från personalen och de andra barnen och om nivån av normkritik i barnböcker de tagit del av. Svaren har kopplats till de för den tiden aktuella styrdokumenten. LÄS MER
45. Samlingen som fenomen : En kvalitativ studie om barn och pedagogers intentioner under en samling i en förskola
M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra barns perspektiv i en samling och hur pedagogerna bemöter barns perspektiv i samlingen. En kvalitativ forskningsmetod ligger till grund för arbetet och bygger på en fenomenologisk teori. Studiens data samlades in med hjälp av observationer på en förskola norr om Stockholm. LÄS MER