Sökning: "barnkultur"

Visar resultat 36 - 40 av 74 uppsatser innehållade ordet barnkultur.

  1. 36. Fantasi, glädje och hopp i clownernas förtrollade värld : En etnografisk studie om möten mellan barn och Glädjeverkstans sjukhusclowner på Astrid Lindgrens barnsjukhus

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Christine Eklund; [2016]
    Nyckelord :barnkultur; barnets rättigheter; sjukhusclowner; barnsjukhus; lek; fantasiintoning; avkoppling; glädje; lust; hermeneutik;

    Sammanfattning : Utifrån ett barnkulturellt perspektiv, som framhåller leken som ett kulturuttryck, är studiens syfte att undersöka och nå en djupare förståelse för den kommunikation vilken uppstår i möten mellan barn, som vårdas och/eller är inlagda under kortare eller längre tid på Astrid Lindgrens barnsjukhus, och Glädjeverkstans sjukhusclowner. Studien vilar på en barndomssociologisk grund och hämtar inspiration från psykoanalytiska, kommunikations-teoretiska och filosofiska synsätt på lek, vilka belyser lekens tillblivelse, innebörd och mening. LÄS MER

  2. 37. Från rätt till röst En diskursanalys av samtalet kring barnkonventionen i Sverige och Sydafrika

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Amanda Lind; [2015-01-02]
    Nyckelord :Children’s rights; barnkultur; barns rättigheter; diskursanalys; barndom och vuxenhet;

    Sammanfattning : In this thesis the positioning of children and adults in the context of children’s rights in South Africa and Sweden are examined. With theoretical terms as children in vulnerability and adults in charge the analysis examines how South Africa and Sweden has been using the UN children’s convention to empower children and for what consequences in the positioning of children that has shown. LÄS MER

  3. 38. "...det var bättre än teater, vanlig teater." : En receptionsstudie av den unga publikens upplevelser av sin delaktighet i mobiltelefondramat Antigones dagbok

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Manilla Ernst; [2015]
    Nyckelord :Barnkultur; barnperspektiv; barns perspektiv; barnteater; delaktighet; digital teknik; förförståelse; hermeneutik; scenkonst; reception;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att diskutera vilken delaktighet RATS Teater erbjuder sin publik i mobiltelefondramat Antigones dagbok och vidare visa på hur publiken förvaltar denna delaktighet under föreställningstillfället.I uppsatsens första del görs en semiotisk tolkning av föreställningens visuella och audiella teckengrupper. LÄS MER

  4. 39. ”Här leker vi inte pang pang Lucky Luke!” : Om pedagogers ambivalens till populärkultur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Ritari; Diana Hussein; [2015]
    Nyckelord :Popular culture; preschool; children s culture; socio- cultural; teachers values; Populärkultur; förskola; barnkultur; sociokultur; pedagogers värderingar;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine teachers' approach to popular culture in preschool. The questions we want answered are: What approach do educators have to popular culture in preschool and what underlies that approach? Is there a high - and low culture in preschool? If educators bring popular culture into the preschool, how then is it used? Do children’s culture influence everyday life in preschool?  We have employed qualitative methods to seek answers to our questions. LÄS MER

  5. 40. Arabesquen : En kulturskola i älvsjö

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Marie Ekblad; [2015]
    Nyckelord :Kulturskola; Stockholm; Älvsjö; pedagogik; Maria Montessori; träullcement; barn; skola; konst; musik; dans; barnkultur;

    Sammanfattning : Projektet tar sin utgångspunkt i Maria Montessoris teorier om barn och lärande. -Hur kan vi ge barnet frihet? frågar hon i sin bok ”Spontaneous Activity in Education”. Stockholms kulturskola bygger på frivillighet och dess mål är att tillgängliggöra kultur för alla barn. LÄS MER