Sökning: "barns rörelsebehov"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden barns rörelsebehov.

  1. 1. Kan nyblivna förskollärare tillgodose barns rörelsebehov? : En diskursiv dokumentanalys av förskollärarutbildningens kursplaner med fokus på begreppen fysisk aktivitet och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Strandgården; Sanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; förskola; hälsa; läroplan; kursplan; utbildning; förskollärare; dokumentanalys; kritisk diskursanalys; makt; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre än någonsin (Sollerhed, 2019). De spenderar större delen av sin vakna tid i förskolan (Ekberg & Vallberg Roth, 2022). Förskolan ska bidra till att barn får röra på sig på många olika sätt (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 2. Rörelse i förskolan : En studie i om förskollärares syn på barns rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Emilsson; Annie Ackerot; [2022]
    Nyckelord :Preschool; physical activity; Movement; Förskola; fysisk aktivitet och rörelse.;

    Sammanfattning : The purpose of our thesis was to investigate preschool teachers’ views on the children's need for movement in preschool activities. We wanted to know how children are given opportunities for movement in preschool. LÄS MER

  3. 3. "Stopp! Springer gör vi utomhus" : Barns behov och rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Karlsson; Malin Wikström; [2022]
    Nyckelord :Children; Early Childhood Education; Health; Environment Setting; Movement; Barn; Förskola; Hälsa; Miljö; Rörelse;

    Sammanfattning : Barn ska få möjligheter till rörelse och fysisk aktivitet samt att uppleva rörelseglädje. Förskolan har ett uppdrag att se till att barnen får möjlighet att utveckla en uppfattning om hur rörelse och en näringsrik kost kan bidra till en hälsosam livsstil. LÄS MER

  4. 4. "Exempelvis så hade jag ett barn som behövde öva på att gå i trappor så då tränade jag detta med barnet" : En kvalitativ fenomenologisk studie om förskollärares erfarenheter av rörelse samt hur barns rörelsebehov i förskolan tillgodoses

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madlen Aydin; Viktoria Sofkova; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; rörelse; förhållningssätt; organisation; behov; fenomenologi;

    Sammanfattning : Att få röra på sig är betydelsefullt för både kroppen och kognitionen. Syftet med studien är att, utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, undersöka och presentera förskollärares erfarenheter av fysiska aktiviteter i förskolan, hur de arbetar med att tillgodose barns behov av rörelse och vilken betydelse organisationen har för detta. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarens roll i fysiska aktiviteter : En intervjustudie om hur förskollärarna förhåller sig till fysiska aktiviteter i sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Ericsson; Jessica Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; hälsa; planerad rörelseaktivitet; undervisning;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om förskollärarens roll i fysiska aktiviteter. Syftet medstudien är att undersöka hur förskollärarna förhåller sig till barns fysiska aktiviteter iförskolan. Det insamlade datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med elvalegitimerade förskollärare på sex förskolor i Mellansverige. LÄS MER