Sökning: "barns sinnen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden barns sinnen i förskolan.

  1. 1. ”Skoba [dammsug] igen, en gång till!” : Barns interaktioner med dammsugaren som ett tekniskt system i en undervisningssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Joline Lövgren Röös; [2024]
    Nyckelord :Design-based study; teaching activity; technical system; the youngest chil-dren; vacuum cleaner; Dammsugaren; designbaserad studie; de yngsta barnen; tekniska system; undervisningsaktivitet;

    Sammanfattning : Teknik framställs som ett viktigt ämne i förskolans läroplan. Samtidigt utrycker många förskolelärare en brist på kunskap om att undervisa i tek-nikämnet. I studien ska jag ge ett exempel på en undervisningsaktivitet. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares utgångspunkter i planering av ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Hermansson; Kristin Enarsson; [2023]
    Nyckelord :child perspective; child´s perspective; documentation; natural science; planned teaching; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentation; naturvetenskap; planerad undervisning;

    Sammanfattning : The purpos of the present study is to, based on a thematic analysis, illustrate preschool teachers starting points in planning content in science teaching, including how children´s experiences are utilized and how they are challenged and stimulated through teaching. To acheve the purpose of this study, experiences from professional preschool teachers were collected through semistructured interviews. LÄS MER

  3. 3. Vad fördrar förskolebarn att göra utomhus : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Svahn; Ebba Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsöversikt; Utemiljö; Förskolebarn; Affordance; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : När det kommer till förskolans utomhusmiljö inom forskningen har den inte fått lika stor uppmärksamhet som inomhusmiljön. Därför är vårt syfte med denna kunskapsöversikt att undersöka vad forskningen visar angående var och med vad barnen föredrar att leka när de får tillgång till utemiljön på förskolan samt hur miljön påverkar barnens lek. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik : Pedagogers inställning till utomhuspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Arvidsson; Marie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; rörelse; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik innebär att man tar med sig pedagogiken ut i samhällsliv, natur och kulturlandskap och att man lyfter fram platsens betydelse för en varierad lärmiljö där man betonar samspelet mellan upplevelse och teoretisk kunskap. Syftet med det här arbetet är att undersöka pedagogernas inställning till utomhuspedagogik i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Estetiska lärprocesser i förskolan : Förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Kaski; Natasha Brinjak; [2022]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetik; skapande; sinnen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Yngre barn utforskar sin omvärld med hjälp av sina sinnen. Förskollärarna behöver i det här sammanhanget goda kunskaper när det gäller barns utveckling av sinnena samt känna sig trygga i att arbeta med estetiska lärprocesser och på så sätt uppfylla målen i läroplanen förförskolan (Vikingsen, 2020, ss. LÄS MER