Sökning: "barns tidiga skrivande"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden barns tidiga skrivande.

  1. 6. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Elin Billström; Jenny Gunnarsson; [2012]
    Nyckelord :Bildspråk; Reggio Emilia; Dyslexi;

    Sammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  2. 7. Läs- och skrivutvecklingen med några metoder – En kvalitativ studie i hur lärare resonerar kring sitt arbete med barns tidiga läs- och skrivutveckling utifrån olika metoder.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Jönsson; Frida Johansson; [2011]
    Nyckelord :Den tidiga läs- och skrivutveckling; årskurs 1; kv;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har gjort en kvalitativ undersökning där syftet är att undersöka hur lärare arbetar med olika metoder till dentidiga läs- och skrivutvecklingen. Detta är en viktig del i skolans undervisning eftersom läsning och skrivningingår i samtliga ämnen. LÄS MER

  3. 8. Barns tidiga skrivande i skolan : - en studie av barns ordval jämfört med ord i traditionella läseböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Anne-Toril Moldsvor; [2010]
    Nyckelord :läsinlärning; skrivinlärning; fonologisk medvetenhet; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilka ord elever i förskoleklass och år 1 använder i sitt fria skrivande. Jag ville ta reda på om detta är samma ord som används i läseböcker för tillsvarande skolår. Om inte så var fallet ville jag undersöka på vilket sätt de skiljer sig åt. LÄS MER

  4. 9. Små barn närmar sig läsning och skrivning : ur ett svenskt forskningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Anna Hammarlund; [2009]
    Nyckelord :förskolebarn; litteracitet; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; språklig medvetenhet; språkstimulering.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur det går till när små barn närmar sig läsning och skrivning. Syftet med studien har varit att undersöka hur svenska forskare resonerar kring förskolebarns tidiga läsning och skrivning. Avhandlingar och litteratur har valts ut och studerats med fokus på de yngre barnen som ännu inte börjat skolan. LÄS MER

  5. 10. Barns tidiga skrivande - En studie om förhållningssätt till barns tidiga skriftspråksförsök i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Caroline Svensson; Nilla Andersson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : According to the Läroplan för förskolan, Lpfö 98, are pre-schools suppose to introduce the written language and embrace childrens curiosity about the ability to communicate with the written language. The purpose with this research is therefor to study the attitudes of pre-school teachers towards three- to five years olds writing and also to shred some light over which role teachers and other adults have when children learn to write. LÄS MER