Sökning: "bedömning särskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden bedömning särskolan.
6. På väg mot formativ bedömning : En kvalitativ studie av sju pedagogers tankar och arbetssätt i särskolan
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : The main purpose of this study is to examine how teachers in special needs school work with formative assessment. We have used a qualitative approach and conducted interviews to get answers to our questions. LÄS MER
7. Formativ bedömning : En studie om vilka olika synsätt på formativ bedömning det finns bland lärare i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : .... LÄS MER
8. Lärares arbete med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – En fallstudie för grundskolans årskurser 3-5
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Frågan om inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är omdebatterad och i dagsläget högst aktuell. Elever inom spektrumet av funktionsnedsättningar befinner sig i grundskolan och särskolan. Kunskapskraven skiljer sig och bedömning av elevernas kunskaper sker utifrån respektive skolform. LÄS MER
9. Konsten att få det att hänga ihop... : En kvalitativ studie kring hur några lärare i särskolan arbetar med kunskap, delaktighet och bedömning.
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Ungdomar som gått ut särgymnasiet vill idag mer med sina liv än att leva på existensminimum – och den inskränkning av delaktigheten som följer på det. Studiens syfte var att visa på hur läraren i särskolan arbetar för att hjälpa eleven till ett så självständigt liv som möjligt – både i skolan och i livet som följer efter. LÄS MER
10. Hur lärare i särskolan arbetar med formativ bedömning och återkoppling : Betydelsen av feedback, kamratbedömning och självvärdering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Särskolan kritiseras av Skolverket för att vara omsorgsbetonad och formativ bedömning lyfts fram som ett sätt att göra verksamheten mer kunskapsinriktad. Studier visar att det saknas fokus på bedömningsfrågor i särskolan och när det gäller formativ bedömning har det inte skett någon systematisk forskning. LÄS MER