Sökning: "betygskriterier musik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden betygskriterier musik.

  1. 1. Likvärdighet i musikundervisningen på gymnasiet : En undersökning om bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anton Sunesson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Musikpedagogik; Likvärdiga betyg; Sambedömning; Kollegiala samtal;

    Sammanfattning : De betyg elever i dagens skola erhåller medför stora konsekvenser för möjligheterna till fortsatta studier, det är därför viktigt att dessa betyg är rättssäkra och likvärdiga. Denna ståndpunkt återfinns i såväl Skollagen och styrdokument som i läroböcker i bedömning och debattartiklar. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig bedömning i grundskolans musikämne?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wall; [2014]
    Nyckelord :betyg; implementering av läroplan; kunskapskrav; läroplan; grundskola; musik; skola; likvärdighet; Lgr 11; Musiklärare; bedömning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; betygskriterier. Social Science; Music Education; Music; music teacher; assessment; equality; equivalence; school; curriculum; grades.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I egenskap av lärarstudent med ett år kvar av utbildningen har jag fortfarande vissa svårigheter med att tolka den nya läroplanen, Lgr 11. Jag har därför undersökt hur yrkesaktiva lärare tolkar och hanterar den nya läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Att bedöma musikaliska prestationer

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Markus Tikkanen; [2013]
    Nyckelord :Bedömning; estetiska ämnen; musik; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka hur instrumentallärare bedömer eleversmusikaliska prestationer utifrån styrdokumenten för kursen Instrument eller sång 2 på estetiskaprogrammet, inriktning musik inom gymnasieskolan och att ta reda på hur instrumentläraremotiverar sin bedömning och vad de anser om betygskriterierna för kursen.Sex informanter som arbetar som instrumentallärare och undervisar i instrumentet elgitarr harbedömt lyssningsexempel och har deltagit i en intervju om betygskriterier. LÄS MER

  4. 4. Tolka, konkretisera och sätt sedan betyg Är det så enkelt? En studie om likheter och skillnader i lokala betygskriterier i musik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Rangvin; [2008]
    Nyckelord :lokala betygskriterier; betyg; kursplaner; nationella betygskriterier; uppnåendemål; musikundervisning; grading; curriculi; national and local grading criteria; music education; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Interpret, concretize and set grades - Is it that simple? A study of similarities and differences in local grading criteria in music. The purpose of this study is to examine similarities and differences in local grading criteria in music at schools in a larger municipality in the south of Sweden. LÄS MER

  5. 5. "Inspiration" Arbetsportfolions relevans för instrumentalundervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johan Jansson; Gustav Horneman; ; [2008]
    Nyckelord :Läromedel; musikundervisning; slagverk; portfolio; ;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med examensarbetet har varit att undersöka i vilken utsträckning elevens reflekterande över sittmusicerande och sin egen utvecklingsprocess kommer till uttryck inom instrumentalundervisning i trumset.Behövs ett komplement till läromedel för att bidra till elevens självinsikt, självkänsla, kritiska tänkande,reflekterande, kreativitet, utforskande och lust att lära? Genom att utforma en arbetsportfolio har vårt syfte varitatt ge eleven utrymme för att arbeta med de ovannämnda punkterna. LÄS MER