Sökning: "bildanalys försvarsmakten"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden bildanalys försvarsmakten.

  1. 1. Att skapa kön : En bildanalys av svensk militärs visuella kommunikation på webben

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Israelsson; [2019]
    Nyckelord :Doing gender; Skapa kön; Försvarsmakten; Rekryteringsmyndigheten; svenska militären; jämställdhet; jämlikhet; bildanalys;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Reklamensförmedling av militär profession : En kritisk granskning av Försvarsmaktens reklamsatsning 2012 – 2013

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Madeleine Tuvesson; [2013]
    Nyckelord :Armed Forces; Advertising; Fairclough; Discourse Analysis; Semiologic; Försvarsmakten; Reklam; Fairclough; Diskursanalys; Semiologi;

    Sammanfattning : Försvarsmakten spenderar årligen stora finansiella medel på diverse reklamkampanjer i syfte att marknadsföra sig samt för att locka nya individer till yrken som Försvarsmakten tillhandahåller. Något som såklart är ett behov vid en yrkesarmé. LÄS MER

  3. 3. Vad gör du just nu? : En kritisk diskursanalys av Försvarsmaktens reklamkampanjer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Andreas Egevad; [2013]
    Nyckelord :Advertisement; recruitment; critical discourse analysis; campaign; Swedish Armed Forces; Reklamkampanj; rekrytering; bildanalys; målgruppsanalys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att med hjälp av diskursanalys med inriktning på bildanalys och samspelet mellan text och bild, jämföra kampanjerna ”Det där löser sig säkert” med dem på temat ”Vad håller du på med?” för att utröna om deras syfte, innehåll och diskurs förändrats över tiden och i så fall på vilket sätt. Detta syfte tar sig uttryck i följande huvudfrågor: Vilken diskurs använder sig Försvarsmaktens reklamkampanjer av? Hur skiljer sig diskursen i reklamkampanjerna från varandra? När det gäller fråga ett ovan visar uppsatsen att det som de båda kampanjerna diskursmässigt har gemensamt är att den övergripande säkerhetspolitiska diskurs som förmedlas genom bilderna, är den nya säkerhetspolitiska doktrin som gör gällande att det moderna samhällets primära hot inte är det totala kriget utan en komplex hotmiljö bestående av allt ifrån instabila länder i när och fjärran, terrorism och naturkatastrofer. LÄS MER

  4. 4. Soldat - det lättaste yrket i världen : En studie av kommunikationen i Försvarsmaktens rekryteringskampanj

    Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Siri Nilsson; Nora Olofsson; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; Försvarsmakten; Rekryteringskampanj; Social marknadsföring; Rekrytering; Militär; Kampanj;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att försöka se hur man professionellt planerar kommunikationsinsatser vid rekrytering till ett yrke som kan innebära fara. Tillämpad metod på kampanjmaterialet är en kvalitativ text-och bildanalys, kompletterad av två intervjuer medmarknadsansvarig på Försvarsmakten samt en soldat. LÄS MER