Sökning: "bildanalys försvarsmakten"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden bildanalys försvarsmakten.
1. Att skapa kön : En bildanalys av svensk militärs visuella kommunikation på webben
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Reklamensförmedling av militär profession : En kritisk granskning av Försvarsmaktens reklamsatsning 2012 – 2013
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, FörsvarshögskolanSammanfattning : Försvarsmakten spenderar årligen stora finansiella medel på diverse reklamkampanjer i syfte att marknadsföra sig samt för att locka nya individer till yrken som Försvarsmakten tillhandahåller. Något som såklart är ett behov vid en yrkesarmé. LÄS MER
3. Vad gör du just nu? : En kritisk diskursanalys av Försvarsmaktens reklamkampanjer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, FörsvarshögskolanSammanfattning : Denna uppsats syfte är att med hjälp av diskursanalys med inriktning på bildanalys och samspelet mellan text och bild, jämföra kampanjerna ”Det där löser sig säkert” med dem på temat ”Vad håller du på med?” för att utröna om deras syfte, innehåll och diskurs förändrats över tiden och i så fall på vilket sätt. Detta syfte tar sig uttryck i följande huvudfrågor: Vilken diskurs använder sig Försvarsmaktens reklamkampanjer av? Hur skiljer sig diskursen i reklamkampanjerna från varandra? När det gäller fråga ett ovan visar uppsatsen att det som de båda kampanjerna diskursmässigt har gemensamt är att den övergripande säkerhetspolitiska diskurs som förmedlas genom bilderna, är den nya säkerhetspolitiska doktrin som gör gällande att det moderna samhällets primära hot inte är det totala kriget utan en komplex hotmiljö bestående av allt ifrån instabila länder i när och fjärran, terrorism och naturkatastrofer. LÄS MER
4. Soldat - det lättaste yrket i världen : En studie av kommunikationen i Försvarsmaktens rekryteringskampanj
Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Studiens syfte är att försöka se hur man professionellt planerar kommunikationsinsatser vid rekrytering till ett yrke som kan innebära fara. Tillämpad metod på kampanjmaterialet är en kvalitativ text-och bildanalys, kompletterad av två intervjuer medmarknadsansvarig på Försvarsmakten samt en soldat. LÄS MER