Sökning: "compulsary school"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden compulsary school.

  1. 6. Systematisk övergång : En specialpedagogisk analys av lärares muntliga framställningar om övergång från grundskola till gymnasiets Språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Sofie Hammarqvist; [2017]
    Nyckelord :övergång; överlämning; stadieövergång; samverkan; konflikt; dokumentation; bedömning; Språkintroduktion; skola; nyanländ; elev; läridentitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera muntliga framställningar av lärare på gymnasiets Språkintroduktion, om övergången av elever från grundskolan till Språkintroduktionen på gymnasiet. Som metod användes insamling och analys av kvalitativa forskningsintervjuer. LÄS MER

  2. 7. Förstelärares roll i ett skolutvecklingsperspektiv : Hur har förstelärares roll formats i praktiken?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Helena Höglund; [2017]
    Nyckelord :first teachers; educational leadership; distributed leadership; school improvement; policy enactment; career services for teachers reform; advanced skilled teachers; learning community; professionalism; karriärstegsreform; förstelärare; skolutveckling; professionalism; kollegialt lärande; utvecklingsledare; distribuerat ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur den svenska karriärstegsreformen har kommit att gestalta sig i praktiken vad gäller implementeringen av förstelärare i grundskolan. Hur har förstelärarollen kommit att formas, och vilka faktorer har påverkat hur det har blivit? Den så kallade karriärstegsreformen infördes 2014 genom att statsbidrag infördes för huvudmän för att inrätta ett nytt karriärsteg, försteläraren. LÄS MER

  3. 8. Delaktighet och lärande : En jämförande kvalitativ undersökning av lärmiljön för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Nina Larsson; [2016]
    Nyckelord :Inkludering; tillgänglig skola; språkskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : The education system in Sweden is progressing towards integrated schools with inclusive education, one school for all, but there are still classes and schools separated from the rest. The aim of this study was to examine the learning environment for children with language disorder in different type of school organizations - an inclusive school for all children, regardless of functional ability, and an adapted language school for children diagnosed with general language disorder. LÄS MER

  4. 9. Musikklass - som del av en livsberättelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Karin Wigert; [2015-06-24]
    Nyckelord :Music education; music classes; compulsary school; narrative method; musical identity;

    Sammanfattning : My interest in examining what happens when you as a teenager are exposed to five or six times the amount of time as ordinary classes to music education derrives from my own experience as a music teacher at a school which has those kind of special music classes. During my career as a music teacher in grades 4 – 9 in Swedish compulsory school I have taught music classes as well as ordinary classes for 18 years. LÄS MER

  5. 10. ”Man kan ju aldrig prata för mycket om det” En Intervjustudie om Kunskapsbedömning i Grundsärskolans inriktning Träningsskola An interview study about assessment of curriculum for students in compulsary school for pupils with learning disabilities

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Walfridsson; [2015]
    Nyckelord :bedömning; grundsärskola; kollegiala samtal; kunskap; träningsskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Jenny Walfridsson (2015). ”Man kan ju aldrig prata för mycket om det”. En Intervjustudie om Kunskapsbedömning i Grundsärskolans inriktning Träningsskola. (An interview study about assessment of curriculum for students in compulsary school for pupils with learning disabilities. LÄS MER