Sökning: "dewey syn mellan skola och samhälle"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden dewey syn mellan skola och samhälle.

  1. 1. En studie om det kompletterande uppdraget på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Liljeqvist; Jawad Jawdanisami; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; Upplevelsebaserad; Situationsstyrd; Informellt lärande; Icke-formellt lärande; Dewey; Komplettera skolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om och i så fall hur fritidspedagoger/grundlärare mot fritidshem arbetar med det kompletterande uppdraget. Studien grundar sig utifrån en av skolinspektionens kvalitetsgranskningar som pekar på att ett flertal fritidshem har en stor potential att höja kvalitén på sin undervisning och därigenom stimulera elevernas utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Vad är kunskap? : en kvalitativ studie av synen på kunskap i skola och utbildning i några texter av John Dewey och i tidskriften Skola och Samhälle 1946 -1962

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Caroline Drott; [2003]
    Nyckelord :Education; kunskap; kunskapssyn; kunskapsteorier; epistemologi; fostran; demokrati knowledge; cognitive approach; theory of cognition; epistemology; education; democracy; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie med titeln "Vad är kunskap? - en kvalitativ studie av synen på kunskap i skola och utbildning hos John Dewey och i tidskriften Skola och Samhälle 1946 -1962" är en studie där undersökningens fokus var att beskriva synen på kunskap i skola och utbildning med textanalys som metod, där tryckta källor ligger till grund för resultatet. Syftet med studien var att undersöka vilken syn på kunskap i skola och utbildning som kommer till uttryck i skrifter författade av John Dewey samt i artiklar från tidskriften Skola och Samhälle mellan åren 1946 – 1962. LÄS MER