Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Interaction with a large sized augmented string instrument intended for a public setting

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Jimmie Paloranta; [2016]
    Nyckelord :Interactive installations; museum exhibits; digital musical instruments; string instruments; sensor design; creativity; engagement; interaction design; user experience;

    Sammanfattning : Interactive installations in public settings have increased in popularity over the past decade, as well as the construction of digital musical instruments. In this paper I present a study of the interaction with a large sized augmented string instrument intended for a large installation in a museum, with focus on encouraging creativity, learning, and providing engaging user experiences. LÄS MER

  2. 12. App app app! : iPad och appar – komplement eller konkurrent till traditionella musikinstrument inom grundskolans musikundervisning?

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Andreas Forsman; [2016]
    Nyckelord :iPad; digital tools; music education; elementary school; tablet; IT; iPad; digitala verktyg; musikundervisning; grundskola; surfplatta; IT;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen i samhället går snabbare och snabbare, ett påstående knappast någon bestrider nuförtiden. Utvecklingen, inte minst inom dator- och IT-området, påverkar oss alla, oavsett ålder. LÄS MER

  3. 13. A method for automatic sampling of a MIDI-controlled grand piano

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Jonas Masko; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När man skapar musik digitalt så kan det vara önskvärt att kunna använda exakta återgivanden av riktiga instrument, och inte bara digitala simuleringar. För att kunna nyttja dessa återgivnigar av instrument så måste äkta ljud spelas in från instrumentet i fråga. Detta tar väldigt lång tid och kan vara svårt att genomföra noggrant. LÄS MER

  4. 14. "Lets Play!" : En studie av kunskapsöverföring mellan digitala spel och musikinstrument.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Daniel Polgar; Lee Kåberg; [2014]
    Nyckelord :Music games; learning in games; educational games; children; games for kids; semiotic domains; digital games; rhythm games; music simulator.; Musikspel; lärande i spel; pedagogiska spel; barn; barnspel; semiotiska domäner; digitala spel; rytmspel; musiksimulator;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to examine if users of digital music games may acquire skills from the games that may be of use in learning to play a real instrument, that is a non-digitally simulated instrument like an acoustic piano. We have used Gee’s theory regarding a possible interconnection between different semiotic domains, and how this connection may enable a transfer of skills between related domains. LÄS MER

  5. 15. Vad är en digital shaker?

    Kandidat-uppsats, Institutionen Designhögskolan

    Författare :Målsten Jesper; [2013]
    Nyckelord :industridesign; produktintraktion; användarvänlighet;

    Sammanfattning : Projektet i denna rapport har fokuserat på hur man kan förbättra den visuella och taktila upplevelsen av digitala slagverk. Målet var att utveckla en digital version av moderna percussionisters shakers, som tilltalar användarna inte bara med sina funktioner och digitala möjligheter utan även som ett musikinstrument. LÄS MER