Sökning: "diskutera och reflektera i en uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden diskutera och reflektera i en uppsats.

  1. 1. Till skräckens dimensioner : En uppsats om skräckfiktionens potential att bidra med verktyg för att hantera verkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denise Köngäs; [2022]
    Nyckelord :: Skräck; skräcklitteratur; skräckfiktion; litteratur; litteraturdidaktik; skönlitteratur; Dracula; Låt den rätte komma in; En vampyrs bekännelse;

    Sammanfattning : Flera som intresserar sig för skräckfiktion menar att skräckfiktionen har potential att ge läsaren högre beredskap vid katastrofer, hjälpa läsaren att bearbeta ångest och oro, öka förståelsen för de egna rädslorna samt ge läsaren verktyg för att hantera sina rädslor. Syftet med denna uppsats är att genom litteraturanalyser belysa skräckfiktionens potential att bidra med verktyg för att hantera verkliga svårigheter. LÄS MER

  2. 2. Anpassad religionsundervisning : En intervjustudie om och hur lärare upplever att de anpassar religionsundervisningen i förhållande till religiösa elever

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniela Madzo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om lärare upplever att de anpassar sin religionsundervisning i förhållande till religiösa elever och i så fall hur de anpassar den. En kvalitativ forskningsmetod är implementerad för att analysera, skapa förståelse och tolka lärarnas upplevelser och erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Sexualitet & Normer : En kvalitativ textanalys över hur den tidigmoderna sexualiteten manifesteras i nutida folkbildande sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Unn Nilsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur förmodern sexualitet manifesteras i samtida folkbildande historiekulturella sammanhang. Syftet till att bedriva en studie baserat på samtida historiekulturella manifestationers perspektiv på förmodern sexualitet är framför allt lärares ökade krav på att reflektera och samtala kring frågor som rör sexualitet, identitet och samtycke, men studiens syfte utgår även från ett historiedidaktiskt perspektiv där estetiska lärprocesser lyfts fram som särskilt intressanta med avseende på individers förmåga att resonera och diskutera kring sex, samlevnad, samtycke och identitet. LÄS MER

  4. 4. Att läsa om utanförskap för att förstå tillhörighet : Om intersektionalitet och självbiografiska romaner om adoption i skolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennifer Sundelin; [2021]
    Nyckelord :literary analysis; didactic reading; intersectionalit; identity categories; adoption; adoption memoires; democratic values; litteraturvetenskap; didaktisk läsning; intersektionalitet; identitetskategorier; adoption; självbiografisk roman; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en textnära läsning av Gul utanpå (Lundberg, 2013), en självbiografisk roman om Patrik Lundberg som är adopterad från Korea till Sverige. I sin berättelse om resan tillbaka till födelselandet ger han en berörande skildring av hur det är att upptäcka sina rötter. LÄS MER

  5. 5. Läslyftets betydelse med fokus på läsförståelse av faktatexter En kvalitativ studie av några mellanstadielärares erfarenheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Gemrud; Karin Ingemalm; [2020-01-15]
    Nyckelord :Läslyftet; kollegiala lärandet; läsförståelse; faktatexter; lässtrategier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en djupare förståelse hur tolv mellanstadielärare på tre olika skolor utvecklat undervisningen kring läsförståelse av faktatexter utifrån Läslyftets betydelse. Specifikt fokus riktas mot elever i svårigheter att förstå faktatexter de läst. LÄS MER