Sökning: "elevstyrd"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet elevstyrd.
1. Målstyrd eller elevstyrd pianoundervisning? : En studie om kunskapskravens betydelse för pianoundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : .... LÄS MER
2. Eleverna och läsningen : En undersökning av läsvanor och läsattityder ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka elevers relation till läsning av skönlitteratur på fritiden och i skolan för att få bättre kunskap om hur en framgångsrik litteraturundervisning kan bedrivas. Undersökningen utgörs av en enkätundersökning som distribuerades till fyra klasser från olika program på en gymnasieskola i Jämtland. LÄS MER
3. Inflytandets och delaktighetens möjligheter för elever på fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete med fokus på elevers förståelse för demokrati
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Med stöd i aktionsforskningen genomfördes det här utvecklingsarbetet på ett fritidshem som vände sig till elever i årskurs ett och två. I utvecklingsarbetet nulägesanalys framgick det att eleverna ville ha mer inflytande och delaktighet över de aktiviteter som genomförts på fritidshemmet. LÄS MER
4. ”Det kommer ju automatiskt tycker jag” : Gymnasieelever och deras lärare om translanguaging i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur flerspråkiga gymnasieelever som studerar svenska som andraspråk samt deras respektive lärare upplever att tidigare inlärda språk används i undervisningen. Vidare ämnar studien analysera huruvida respondenternas upplevelser överensstämmer med translanguaging som pedagogiskt perspektiv. LÄS MER
5. “Jag bryr mig mer om vem jag är med” - om elevers val av aktiviteter i fritidshem och på raster
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ambitionen med studien är att öka förståelsen för hur elever agerar i de fall vuxna inte styr deras val. Vår fråga gäller huruvida elever väljer vad de ska göra beroende på vad de har för intresse eller vem de vill vara med. LÄS MER