Sökning: "färdigt material"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden färdigt material.

  1. 1. Pedagogers syn på barns riskfyllda lek i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Janina Kariniemi; [2024]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; riskfylld lek; risktagande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolans pedagoger ser på barns möjligheter att utmanas till riskfylld lek i förskolans utomhusmiljö. Studien utgår ur ett sociokulturellt perspektiv och Gibsons teori om handlingserbjudanden i den fysiska miljön. LÄS MER

  2. 2. Rotfyllningskvalitet vid endodontiska behandlingar på studentklinik med utgångspunkt från kliniska och röntgenologiska parametrar.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)

    Författare :Rashed Ahmad; Rahmani Nazir; [2023]
    Nyckelord :Rotfyllningskvalitet; endodontiska behandlingar; studentklinik; elektronisk apexlokalisator; indikatorbilden; rotfyllningsbilden; Malmö Tandvårdshögskola; tänders; läkningsbilder; EAL; arbetslängd; rotfyllningar; rotkanalinstrumentering; överinstrumentering; underinstrumenteras; rotkanalsystem; röntgenologisk apex; anatomisk apex; apikalt foramen; minor apikal foramen; major apikal foramen; cement-denin gräns; CDJ; apikal konstriktion; Root ZX; Morita; guttaperka; CBCT; periapikala röntgenbild; rötter; incisiver; caniner; premolare; molarer; överkäkenm underkäken; antal besök; kofferdam; kavumpreparation; Covid-19 pandemin; instrumenteringsdjup;

    Sammanfattning : Syfte: Att granska hur väl indikatorbilden och rotfyllningsbilden överensstämmer utifrån mätningar med elektronisk apexlokalisator. Dessutom granskas om rotfyllningskvalitet är beroende av tandtyp och antal besök samt om det förekommer någon skillnad på behandlingsproceduren före eller under COVID-19 pandemin. LÄS MER

  3. 3. Anmälningsplikt i förskolan : Pedagogers erfarenheter av hur information om anmälningsplikten, gällande orosanmälningar, i förskolan kan skapa mer tillitsfulla relationer till vårdnadshavare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :hanna andersson; Camilla Larandsson; [2023]
    Nyckelord :Child abuse; Cooperation; Obligation to report; Preschool; Relationship; Anmälningsplikt; Barnmisshandel; Förskola; Relationer; Samverkan;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers experiences of how information about the obligation to report, regarding reports of concern, affects the relationship between teachers and guardians. The method in this study is semi-structured qualitative interviews where ten active teachers were interviewed, both preschool teachers and childcare workers. LÄS MER

  4. 4. Parametrisk design i tidiga skeden för en hållbar byggprocess

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josef Akbary; Maya Mohammad; Nicola Blazevski Peterson; [2023]
    Nyckelord :Parametrisk design; förstudie; hållbarhet; hållbar utveckling; BIM; fastighetsutveckling;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är en stor del av samhällsutvecklingen, inte minst i byggbranschen som står inför allt ökade krav på hållbarhet och hårdare konkurrens. Påskyndad digitalisering argumenteras vanligtvis för att möjliggöra ökad produktivitet, effektivitet och till att förbättra ökade samarbeten mellan olika aktörer. LÄS MER

  5. 5. Barns samspel i leken med färdigt och ofärdigt material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Vera Larsson; Evelina Cronqvist; [2023]
    Nyckelord :Interact; imagination; non-prepared; play preschool; prepared; social cultural perspective; Fantasi; färdigt material; förskola; lek; ofärdigt material; samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to investigate how children interact in play with prepared and non-prepared material respectively to contribute with the knowledge of childrens opportunities for different ways of interaction. The study was performed with a qualitative consisting of observation including video observation and field notes. LÄS MER