Sökning: "förskola läsutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden förskola läsutveckling.

  1. 11. Vilka metoder väljer förskollärare och barnskötare för arbetet med förskolebarns skriv- och läsutveckling?

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anne-Sofie Anderstedt; [2013]
    Nyckelord :Förskola; skriv - och läsutveckling; Montessori; bornholmsmodellen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om de metoder som förskollärarna använder vid arbetet med skriv- och läsutveckling. I studien ingick sju förskolor där de ansvariga förskollärarna/barnskötarna intervjuats om sina arbetssätt samt vilka metoder det valt i sitt arbete. LÄS MER

  2. 12. Faktaboken i förskolan : Ett verktyg för språk-och läsutveckling

    M1-uppsats, Institutionen för svenska språket (SV); Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Faïka Ammar; [2013]
    Nyckelord :Faktaboken; förskola; språk-och läsutveckling; pedagog;

    Sammanfattning : Mitt syfte har varit att försöka ta reda på hur pedagoger ser på och resonerar kring faktaböcker utifrån ett språk- och läsfrämjande perspektiv. Ett antagande är att faktaböcker har en given plats i förskolans läskultur. LÄS MER

  3. 13. Hur skildrar barn i förskoleklassen och deras föräldrar den skriftspråkliga utvecklingen

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Håkansson; [2011]
    Nyckelord :helhetssyn; literacy; läsförståelse; skriftspråklig utveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Håkansson, Katarina (2011). Hur skildrar barn i förskoleklass och deras föräldrar den skriftspråkliga utvecklingen; How children and their parents in a preschool class depict the development of written language; Med fokus på ett tidsperspektiv som sträcker sig från förskola till tiden i förskoleklass. LÄS MER

  4. 14. Språkstimulerande arbete i förskolan : En observationsstudie av ett språkstimulerande arbetssätt bland femåringar.

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Kristin Svensson; [2010]
    Nyckelord :språkstimulering; språkstimulerande arbete; förskola; förebyggande pedagogiskt arbete; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och reflektera kring ett språkstimulerande arbetssätt i förskolan, med fokus på att tala, läsa och skriva. Vidare är syftet att observera hur ett antal barn agerar i det språkstimulerande arbetet och att undersöka i vilken utsträckning ett sådant arbetssätt skulle kunna vara förebyggande av språksvårigheter. LÄS MER

  5. 15. Det är viktigt med böcker, det är liksom hela språket : En studie om pedagogers tillvaratagande av barnlitteratur för att främja barns läsutveckling

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Therese Larsson; Anna-Maria Norgren; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan tillvaratar barnlitteratur för att främja barns läsutveckling. Forskning om barns läsutveckling, samt pedagogers medvetna val i användning av barnlitteratur och läsning presenteras i uppsatsen. LÄS MER