Sökning: "förskolan hur arbetar man i en mångkulturellt med barn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskolan hur arbetar man i en mångkulturellt med barn.

  1. 1. INTERKULTURELLT HÖGTIDSFIRANDE? : En kvalitativ studie om högtider och traditioner på mångkulturella förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Forsberg; Elin Johansson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; interkultur; inkludering; mångkultur; högtider; traditioner;

    Sammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle. Detta ställer krav på att den svenska förskolan förbereder barn på att leva i ett mångfaldssamhälle. Förskolans läroplan beskriver uttryckligen att förskolan ska arbeta för att ge barn förståelse för alla människors lika värde. LÄS MER

  2. 2. Ett interkulturellt arbetssätt i förskolan : en studie kring förskollärares utsagor om arbetssätt i mångkulturell verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Zizan Abdullah; [2016]
    Nyckelord :ethnicity; identity; intercultural; culture; learning; mother tongue; multicultural; language development; etnicitet; identitet; interkulturell; kultur; lärande; modersmål; mångkulturell; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fem förskollärare arbetar med ett interkulturellt arbetssätt inom en mångkulturellt förskoleverksamhet. Studien har utgått från ett teoretiskt perspektiv på interkulturellt arbetssätt och den teoretiska ansatsen utgörs av ett interkulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Högläsning för yngre barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sophie Berg; Elin Holm; [2012]
    Nyckelord :Språkutveckling; högläsning; förskola;

    Sammanfattning : Vårt mål med undersökningen var att studera förskollärarens intentioner gällande språkutveckling med fokus på högläsning. Vi ville få en större inblick i hur högläsning användes på förskolorna och hur det kunde främja barnens språkinlärning. LÄS MER

  4. 4. Tvåspråkiga barn : En litteratur- och intervjustudie om förskolans och hemmets roll i tvåspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Elvira Foric; [2009]
    Nyckelord :barn; förskola; tvåspråkighet; språkutveckling; modersmål; föräldrar; förskollärare;

    Sammanfattning : Dagens Sverige är mångkulturellt och flerspråkigt således även förskolan. Detta gör att kunskap om hur man som pedagog samt tvåspråkig förälder på bästa sätt ska stimulera och utveckla tvåspråkiga barns språkutveckling viktiga och nödvändiga vilket också utgör syftet med denna undersökning. LÄS MER

  5. 5. Barns språkutveckling i en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Kerstin Elf; Birgitta Johansson; Margareta Johansson; [2007]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; mångkulturellt;

    Sammanfattning : Anledningen till vårt forskningsarbete var att finna kunskap hur pedagoger arbetar med barns svenska språkutveckling i en mångkulturell förskola. Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande, där språket är en viktig del. LÄS MER