Sökning: "fenomenologisk livsvärld"

Visar resultat 16 - 20 av 130 uppsatser innehållade orden fenomenologisk livsvärld.

  1. 16. "Barnens bästa i fokus - lättare sagt än gjort" : - En studie om hur personal i förskolan talar om kränkningar från kollegor mot barn i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Gabriella Landström; Madelene Rönnvall Paulander; [2023]
    Nyckelord :Kränkning; Förskola; kollega mot barn; Tillvägagångssätt; Upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att skapa en förståelse för hur personal i förskolan talar om fenomenet kränkning från kollegor i förskolan mot barn samt hur de upplever att de går tillväga om en sådan händelse skulle ske. Som mål att skapa en djupare förståelse om fenomenet formades två frågeställningar: Hur beskriver personal i förskolan sin upplevelse av kränkningar från kollegor i förskolan mot barn? och Hur uttrycker personal i förskolan upplevelsen inför att genomföra en kränkningsanmälan mot en kollega? Studiens empiri samlades in genom kvalitativ metod i form av fokusgrupper med sammanlagt sju förskollärare och två rektorer utspritt i tre olika fokusgrupper. LÄS MER

  2. 17. ”Personligheten är ju ens instrument” En fenomenologisk studie kring hur några specialpedagoger upplever sin egen yrkesroll och dess betydelse i mötet med eleven.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Tyrenius; [2022-11-28]
    Nyckelord :livsvärld; människosyn; relationskompetens; specialpedagogik; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem specialpedagoger upplever sig själva i sin yrkes roll och som redskap i det didaktiska arbetet att möta elever i behov av stöd. Den metod och teoretiska ansats som använts för studien är kvalitativa livsvärldsintervjuer i enlighet med fenomenologisk teori. LÄS MER

  3. 18. ”Vi har guppat runt i en båt på ett öppet hav, bara stormat runt” En kvalitativ studie om hur föräldrars livsvillkor förändras av att ha barn med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Rådemo; Stella Skalja; [2022-09-14]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; föräldrar; livsvillkor; livskvalitet; välbefinnande; stöd; problematic school absenteeism; parents; living conditions; life quality; well-being; support;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka och få ökad förståelse för hur föräldrars vardag och livsvillkor förändras avseende arbetssituation och ekonomi, välbefinnande och social situation av att ha barn med problematisk skolfrånvaro. Vidare var syftet att få ökad kunskap om och förståelse för föräldrars subjektiva upplevelser kopplat till fenomenet. LÄS MER

  4. 19. Patienters upplevelse av att genomgå byte av perkutan nefrostomikateter på röntgenavdelning – en fenomenologisk studie

    Master-uppsats,

    Författare :Ivan Jelisic; [2022-09-02]
    Nyckelord :Perkutan nefrostomikateter; Upplevelse; Fenomenologi; Percutaneous nephrostomy tube; Percutaneous nephrostomy catheter; Patient experience; Phenomenology;

    Sammanfattning : Bakgrund: Till följd av sjukdom eller behandling kan patienter behöva en perkutan nefrostomikateter (PNS-kateter) tillfälligt eller kroniskt. Dessa PNS-katetrar behöver bytas vart tredje månad på en röntgenavdelning, s.k. PNS-byte. LÄS MER

  5. 20. "Det kanske är vi som behöver ändra på något?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever sitt förhållningssätt till barn som utmanas i det sociala samspelet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Johanna Solfeldt; Carolina Fries; [2022]
    Nyckelord :förskollärares upplevelser; förhållningssätt; socialt samspel; resiliens;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med barn som utmanas i det sociala samspelet. Studien är kvalitativ och genomfördes via två ostrukturerade fokusgruppsdiskussioner med sju förskollärare, för att undersöka förskollärares upplevelser av syftet. LÄS MER