Sökning: "fjärde klass"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden fjärde klass.

  1. 1. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  2. 2. Intersektionalitet i klimatfrågan - En kritisk diskursanalys av Parisavtalet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Liss; Wilma Folkebrant; [2021]
    Nyckelord :klimatförändringar; intersektionalitet; Parisavtalet; intersectional environmentalism; klimaträttvisa; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Parisavtalet togs år 2015 fram i syfte att bromsa den globala temperaturhöjningen, som skapats till följd av utsläpp av växthusgaser, till under 2 grader Celsius (UN, 2015). Utifrån teorin intersektionalitet genom maktasymmetriaxlarna ras/etnicitet, kön, klass, nationalitet/stat samt ålder analyseras i denna uppsats om dessa inkluderas och/eller exkluderas samt vilka som kommer till tals i Parisavtalet. LÄS MER

  3. 3. Bilder och text i läroböcker, så kan lärare bättre ta till sig av innehållet : En multimodal läromedelsanalys av tre läroböcker i ämnet engelska för årskurs fyra

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Josipa Bilic; [2020]
    Nyckelord :multimodal; text analysis; english; fourth grade; multimodal; textanalys; engelska; fjärde klass;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze and compare the connection between pictures and text in three textbooks, in english, in the expectation to reach a didactic perspective that can facilitate in working with texts with students, in fourth grade.  How well do pictures and text correspond with each other in three textbooks that have been chosen for the fourth grade, in english?  What are the differences and similarities between the three textbooks seen from a multimodal perspecive? The result showed that there was an interaction between the different types of text types and the images, in all three textbooks. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar lärare för att öka elevers läsförståelse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Modellering; Samspel; Textläsning på varierande sätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie har varit att utforska momentet läsförståelse för att belysa hur lärare arbetar för att öka elevers läsförståelse eftersom resultat från PISA:s (2012) och PIRLS (2011) undersökningar visar att elevers läsförståelse försämrats drastiskt under de senaste åren i den svenska skolan. För att få kunskap om hur lärare arbetar för att öka och stimulera elevers läsförståelse gjorde jag en kvalitativ forskning med en induktiv syn där jag kopplat samman teori och tidigare forskning inom området. LÄS MER

  5. 5. ”We kind of read books” : en kvalitativ studie av vad elever i fjärde klass gör på sitt skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Claesson; [2016]
    Nyckelord :skolbibliotek; elever; läsning; skolbibliotekarie; observationer; fokusgruppsintervjuer; sociokulturellt; Vygotskij;

    Sammanfattning : The aim of this study was to contribute with knowledge that complements research on the design and development of school libraries. This has been achieved through field studies from a sociocultural perspective using the theories of Vygotsky. Previous research shows a gap between how a school library is said to function and how it is in fact used. LÄS MER