Sökning: "flerspråkighet och identitetsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden flerspråkighet och identitetsskapande.

  1. 1. Jämförelse mellan svenska och elevens modersmål : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med det centrala innehållet ”jämförelse mellan svenska och elevens modersmål” i kursen Svenska som andraspråk 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Sandström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk 1; språkutbildningspolicy; transspråkande; LCT; specialisering; andraspråksutveckling; språkorienteringar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att genom intervjuer med verksamma gymnasielärare inom ämnet Svenska som andraspråk undersöka hur de arbetar med det centrala innehållet jämförelse mellan svenska och elevens modersmål i kursen Svenska som andraspråk 1. De intervjuade lärarna berörde fyra olika teman: andraspråksutveckling, transspråkande, språktypologi och språksociologi. LÄS MER

  2. 2. Resandebarns rätt till sitt modersmål : En kvalitativ studie om förskollärares konstruerade strategier för att främja resandebarns språkande på resanderomani

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Liv Friberg; [2020]
    Nyckelord :Barns identitetsskapande; flerspråkighet; interkulturalitet; modersmål; resandefolket.;

    Sammanfattning : I och med att förskolan försetts med ett förtydligat uppdrag gällande Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk ämnar denna studie söka svar på hur förskollärare uppfyller delar av detta uppdrag. Syftet med studien är därmed att belysa de strategier förskollärare konstruerar för att främja resandebarns språkande på modersmålet resanderomani. LÄS MER

  3. 3. Bakom språket gömmer sig en stöttande pedagog : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sana Kader; Sofia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; förskola; språkutveckling; transspråkande; språk; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att öka kunskapen om hur pedagoger arbetar med flerspråkigabarns språkutveckling i förskolan. Studien besvarar frågeställningarna: vad uttryckerförskollärarna att de gör för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling, hur beskriverförskollärarna att verksamheten anpassas för flerspråkiga barn och varför, enligtförskollärarna, ska förskolan arbeta med barnens modersmål? För att kunna besvara dessafrågeställningar har kvalitativa intervjuer genomförts i två olika kommuner på sex olikaförskolor, där större delen av barnen består av flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar för att stimulera barns flerspråkighet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnea Beyersdorff; Ilda Halilovic; [2019]
    Nyckelord :språk; flerspråkighet; modersmål; språkstimulans; identitetsskapande; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett lärarperspektiv synliggöra vilka förutsättningar förskollärare har för att stimulera barns flerspråkighet i förskolan. I vilka situationer barns flerspråkighet kan innebär en möjlighet respektive begränsning för den pedagogiska verksamheten, hur förskollärare arbetar för att stimulera barns flerspråkighet och vilka kunskaper och färdigheter lärare verksamma i en flerspråkig barngrupp behöver vara i besittning av. LÄS MER

  5. 5. Fröken, får jag läsa en faktabok? : En kvalitativ studie om attityd till läsning av faktaböcker och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Belma Avdic; [2019]
    Nyckelord :Non-fictional books; reading; identity; attitudes; primary school; multilingual; Faktabok; läsning; identitet; attityder; grundskola; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka elevers attityd till läsning av faktaböcker i förhållande till skönlitteratur i skolan och fokuserar på flerspråkiga elever i årskurs 3. Studien utgår från self determination theory vid tolkning av resultat och analys. Insamlingsmaterialet består av elevintervjuer som var både enskilda och i fokusgrupp. LÄS MER