Sökning: "studie och yrkesvägledning scct"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden studie och yrkesvägledning scct.

  1. 1. DÖVAS OCH HÖRSELSKADES KARRIÄRVAL EFTER GYMNASIET : Påverkansfaktorer i unga dövas och hörselskadades karriärval och deras erfarenheter av studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Andersson; Véronique Girardet Cortolezzis; [2023]
    Nyckelord :döva; hörselskadade; karriärvägledning; övergångar; SCCT;

    Sammanfattning : Övergången från gymnasiet till vidare studier eller arbete är en viktig och känslig tid för ungdomar och de är en sårbar grupp på arbetsmarknaden. För unga döva och hörselskadade är sårbarheten ännu större då de upplever hinder som kan påverka deras karriärval. LÄS MER

  2. 2. Brytpunkten mellan gymnasiet och vuxenutbildningen : En studie om hur studie- och yrkesvägledare stödjer elever från introduktionsprogrammen att navigera i fortsatta studier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Larsson; Marianne Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Övergångar; kompensatorisk vägledning; valfrihet; vuxenutbildningen; upplevd självförmåga; vägledningsmetoder;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning utgör en central funktion för introduktionsprogrammens elever redan på gymnasiet. Men intresset för karriär och vägledning är ofta litet. LÄS MER

  3. 3. I det komplexa vägledningssamtalet speglas en komplex livssituation : En kvalitativ studie om interkulturell vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Ahlgren Sesay; Shilla Baratezadeh; [2022]
    Nyckelord :interkulturell vägledning; interkulturell kompetens; Språkintroduktion; kulturmöten; studie- och yrkesvägledning; SCCT;

    Sammanfattning : Vårt alltmer mångkulturella samhälle, ställer krav på interkulturell kompetens i undervisnings- och vägledningssammanhang, inte minst i mötet med nyanlända elever på Språkintroduktion. Beroende på elevernas olika skolbakgrund och förutsättningar har många av dessa elever svårigheter att uppnå de kunskapskrav som behövs för att få behörighet till gymnasiet eller fullfölja gymnasieutbildningen. LÄS MER

  4. 4. COVID-19, EN ÖGONÖPPNARE OM MÖJLIGHETER : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares erfarenheter av digital vägledning på kommunala gymnasieskolor i norra Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Viklund; Pauline Wedman; [2021]
    Nyckelord :Career counseling; Covid-19; digital career counseling; narrow and wide career guidance; competence; competence development; SCCT; Studie- och yrkesvägledning; Covid-19; digital vägledning; vid och snäv vägledning; kompetens; kompetensutveckling; SCCT;

    Sammanfattning : Under våren 2020 konstaterades att coronaviruset Covid-19 är en pandemi. Detta medförde restriktioner inom skolvärlden som innebar en påtvingad förändring att bland annat studie- och yrkesvägledningen nu skulle ske digitalt. LÄS MER

  5. 5. Att välja en plats bland hermelinerna : En kvalitativ studie av tjejer som gör normbrytande gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lotta Jansson; Johanna Melin; [2020]
    Nyckelord :El-och energiprogrammet; genus; gymnasieval; SCCT; Careership; karriärvägledning; studie-och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Med denna studie vill vi med stöd av fokusgruppsintervjuer undersöka vad som har varit av betydelse för unga tjejer som gör gymnasieval inriktat mot mansdominerad bransch. Studiens forskningsfrågor lyder: Vilka orsaker finns och har varit av betydelse i tjejernas val av gymnasieprogram? Vilka uppfattningar om valet som normbrytande kan utrönas hos de tjejer som går El- och energiprogrammet? Hur kan karriärvägledningen utvecklas för att vidga elevernas perspektiv och förbättra förutsättningar för normbrytande karriärval? Intervjuerna genomfördes med två grupper av tjejer som går El- och energiprogrammet på gymnasiet. LÄS MER