Sökning: "fonologisk behandling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden fonologisk behandling.

  1. 1. Intensiv behandling för två förskolebarn med fonologiska svårigheter

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Johanna Grudeborn; Hanna Rigvald; [2018]
    Nyckelord :phonological disorder; phonological treatment; treatment intensity; generalization; PCC; PWC; fonologisk språkstörning; fonologisk behandling; behandlingsintensitet; generalisering; PWC; PCC;

    Sammanfattning : Children with phonological disorder are at risk of developing reading and writing impairments. Phonological difficulties may also influence a child’s social interaction and it is for this reason that effective treatment of phonological disorder is important. One factor that may influence treatment efficacy, is treatment intensity. LÄS MER

  2. 2. Fonologisk intervention baserad på en icke-linjär fonologisk analys : En multipel fallstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Emma Ristenvik; Lina Vikström; [2017]
    Nyckelord :Phonological language disorder; nonlinear phonological analysis; intervention; Fonologisk språkstörning; icke-linjär fonologisk analys; fonologisk intervention;

    Sammanfattning : Children with phonological problems often come in contact with a speech and language pathologist for intervention. The intervention can be based on different theoretical frameworks, whereof non-linear phonology is one. The present study was carried out as a multiple single-case study with three participants aged 4;3-4;4 years. LÄS MER

  3. 3. Kan fonologisk språkstörning leda till läs- och skrivsvårigheter? : En studie om samband mellan fonologiska svårigheter under förskoleåren och läs- och skrivsvårigheter under skolåren.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Alexandra Carlstrand; Emmelie Eriksson; [2015]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; fonologisk språkstörning; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivförmåga; skola;

    Sammanfattning : Fonologisk språkstörning är den vanligaste typen av språkstörningsdiagnos och innefattar uttalssvårigheter och/eller bristande fonologisk medvetenhet.  Syftet med studien var att undersöka om barn med fonologisk språkstörning riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Fonologi och grammatik i det syntagmatisk-paradigmatiska skiftet - en longitudinell fallstudie av två små barn med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Kerstin Håkansson; [2007]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : För att förstå avvikande språkutveckling krävs detaljerad kunskap om typisk språkutveckling. Att känna till likheter och skillnader mellan typisk och avvikande språkutveckling kan möjliggöra förbättrad diagnostisering och behandling av barn med språkstörning. LÄS MER