Sökning: "gap revisor"

Visar resultat 21 - 25 av 72 uppsatser innehållade orden gap revisor.

  1. 21. Förväntningsgapet mellan revisor och klient : En kvalitativ studie om dess orsaker och betydelse för revisorns oberoende

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sofia Kallsäby; Rebecca Hollstrand; [2018]
    Nyckelord :Audit expectation gap; auditor; audit; materiality; auditor independence; Förväntningsgap; revisor; revision; väsentlighet; oberoende;

    Sammanfattning : Det finns klienter som har vissa förväntningar på revisionen men det är inte alltid dessa förväntningar stämmer överens med revisorns. Den här skillnaden kallas för förväntningsgap. Revisorns granskning ska genomföras enligt väsentlighet och risk samtidigt som revisorn ska vara oberoende i förhållande till klienten. LÄS MER

  2. 22. Revisionspliktens avskaffande : En studie om hur revisorns roll har förändrats efter avskaffandet av revisionsplikten i små aktiebolag.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Therese Engvall; Johanna Snees; [2018]
    Nyckelord :Audit; auditor; audit obligation; expectation gap; relationship; independence; demand; service selection; limited company; consulting; abolition; Revision; revisor; revisionsplikten; förväntningsgap; relation; oberoende; efterfrågan; tjänsteutbud; aktiebolag; rådgivning; avskaffande.;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to investigate how the audit profession has changed since the abolition of audit obligation and how the auditors have adapted to the change. Through qualitative interviews with auditors, the auditor's role and duties has been analyzed since the abolition of audit obligation and the reduced demand for auditing. LÄS MER

  3. 23. Företagarnas syn på revisorn : en kvantitativ studie om hur företagarna mottar revisorns tjänst och personliga egenskaper i Östra Göinge kommun

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Frida Persson; [2017]
    Nyckelord :förväntningsgap; tillit; procent; servqual-modellen; service;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ibland kan företagare behöva hjälp med sina räkenskaper och tvingas därmed lita på en ibland okänd person (revisorn). Företagaren köper en tjänst men hur känner han inför service och tillit till någon okänd? Syfte: Syftet med arbetet är att ta reda på hur företagarna i Östra Göinge kommun känner inför den service de mottar från sin revisor samt identifiera förväntningsgap. LÄS MER

  4. 24. Uppförandekoder Revisorsprofessionens och Big-4-byråers kommunikation av revisorns roll och identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Viktor Andersson; Olof Andåker; Andreas Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Auditor; Expectation Gap; Identity; Role; Code of Conduct; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Uppförandekoder – Revisorsprofessionen och Big-4-byråers kommunikation av revisorns roll och identitet Seminariedatum: 2017-01-13 Ämne/kurs: FEKH69 Företagsekonomi – examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 Högskolepoäng. Författare: Viktor Andersson, Olof Andåker, Andreas Nilsson Handledare: Amanda Sonnerfeldt Fem nyckelord: Revisor, Förväntningsgap, Identitet, Roll, Code of Conduct Syfte: Syftet med studien är att granska hur revisorsprofessionen kommunicerar kommersiella alternativt professionella värderingar genom sina uppförandekoder samt huruvida detta påverkar revisorns roll och identitet. LÄS MER

  5. 25. Revisionens nytta och kommunikation : En intervjustudie om revisorers respektive företagsledningars uppfattning om kommunikationen som sker mellan parterna

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Linda Svensson; Caroline Nävemark; [2017]
    Nyckelord :Agency theory; auditor independence; audit negotiations; audit report; the expectation gap; audit transparency; professional secrecy; Agentteori; oberoende; förhandlingar; revisionsberättelsen; förväntningsgapet; transparens; tystnadsplikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Revisorn har till uppgift att kvalitetssäkra sitt klientföretags redovisning, vilket ger en ökad pålitlighet för allmänheten. Att revisorn har en relation till sitt klientföretag som präglas av förtroende har visat sig vara viktigt för att få ut nödvändig information och kunna utföra revisionen på ett korrekt sätt, men samtidigt har revisorn krav på sig om att vara helt oberoende mot företaget de reviderar. LÄS MER