Sökning: "genus dalarna"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden genus dalarna.

  1. 1. Kvinnans bestraffning: Blodets symbolik i skräckfilm : En studie i voyeuristiska bilder i skräckfilm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maja Nordlund Johansson; Isabel Skepi; [2024]
    Nyckelord :Skräckfilm; slasherfilm; kvinnliga kroppar; blod; genus; sexualitet; religion; bestraffning; puritanismen; renhet; sadistisk voyeurism; fetischistisk skopofili; ikonologisk tolkning; den manliga blicken; Carrie; A Nightmare on Elm Street; Scream VI;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker symboliken av blodet på och från kvinnliga kroppar i skräckfilm och jämför hur de kvinnliga och manliga karaktärerna behandlas. En central del av uppsatsen är också att hitta kopplingar mellan blod, religion och sexualitet. LÄS MER

  2. 2. Bluesens dolda röster : Kvinnors upplevelser inom svensk bluesscen- en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Adrian Berggren; [2024]
    Nyckelord :Blues; genus; bemötande; representation; svensk blues;

    Sammanfattning : Vilka sorts begränsningar upplever kvinnliga bluesmusiker inom den svenska bluesscenen? Hur påverkar kön kvinnliga bluesmusikers möjligheter att nå framgång inom genren? Har deras upplevelser förändrats under deras år som aktiva och i så fall hur? Under denna uppsats analyserar jag kvinnliga bluesmusikers erfarenheter inom den svenska bluesscenen. För att samla in data har sju djupintervjuer med kvinnliga bluesartister. LÄS MER

  3. 3. Det enda som syns över vattenytan är toppen på isberget : En kvalitativ undersökning om hur ledarstilen påverkar medarbetare utifrån genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hannah Engström; Mikael Bäck; [2024]
    Nyckelord :Leadership; Gender; Psychosocial work environment; Work environment; Ledarskap; Genus; Psykosocial arbetsmiljö; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att skapa en djupare förståelse kring hur ledarskapet och ledarens kön påverkar individens psykosociala arbetsmiljö. Frågeställningarna som skulle förklaras var: hur ser det önskade resultatet av ledarskapets inverkan på den psykosociala arbetsmiljön ut? Hur ser det upplevda/faktiska ledarskapets inverkan på den psykosociala arbetsmiljön ut? Hur upplevs ledarens kön inverka på den psykosociala arbetsmiljön? Den tidigare forskningen visar på att det finns ett visst samband mellan vad som kännetecknar manligt och kvinnligt ledarskap i form av transformativt och transaktionellt ledarskap. LÄS MER

  4. 4. Sexualitet, samtycke och relationer i fem svenska läroböcker : En kvalitativ innehållsanalys av skönlitteratur och SSR i fem olika läroböcker för svenska 1 på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke; relationer; SSR; gymnasieskolan; svenska; svenskämnet; skönlitteratur; läroböcker; genus; heteronormativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa innehållsanalys är att undersöka hur lärare i svenskämnet för gymnasiet kan arbeta med skönlitteratur kopplat till sexualitet, samtycke och relationer som värdegrundsrelaterade frågor. Frågeställningarna som används handlar om hur läroböckerna tar upp och behandlar de värdegrundsrelaterade fenomenen sexualitet, samtycke och relationer ur en skönlitterär aspekt och vilken syn på sexualitet och samtycke som framställs i läroböckernas litteraturutdrag. LÄS MER

  5. 5. ”…det finns ingen styrka i att måla en bild” : Genusaspekter i elevers bildskapande och attityder till bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nellie Westman; [2023]
    Nyckelord :Bild; elever; attityder; bildelicitering; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med ny kunskap kring elevers föreställningar om genus och hur det speglas i deras bilder samt hur pojkars och flickors attityder av bildämnet skiljer sig åt, och i så fall hur. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie kombinerat med bildelicitering där nio elever deltog. LÄS MER