Sökning: "genus produkt reklam"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden genus produkt reklam.

  1. 1. Trendigt : En undersökning av värdeord i reklam för skönhetsprodukter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Juliana Akello; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att granska modern reklam och dess spegling av genus i vårt samhälle. Språk är ett verktyg som påverkar alla individer och i reklam kan språket ofta användas manipulativt. LÄS MER

  2. 2. Ett branschperspektiv: normbrytning och stereotyper i reklam

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Caroline Appelgren; Lisa Olsson; [2014]
    Nyckelord :norm; normbrytning; normkritik; genus; könsstereoyp; stereotyp; kvinnligt; manligt; marknadskommuniaktion; kommunikation; visuell kommunikation; varumärkesvärde; reklam; reklamfilmer; libresse; halebop; mens; sanitetsskydd; hbtqi; hockey; reklambransch; k;

    Sammanfattning : På grund av stor konkurrens är det svårt att skapa reklam som fångar uppmärksamhet. Det finns olika verktyg för nå igenom mediaflödet. I den här studien undersöks orsaker och konsekvenser till användning av normbrytande- och stereotypisk kommunikation. Konsekvenser har tidigare studerats ur ett beteendevetarperspektiv. LÄS MER

  3. 3. "Rynkfri, smal och snygg" : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av kvinnoidealet i mediereklam

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Andersson; Hanna Mac; [2012]
    Nyckelord :Mediereklam; kvinnoideal; genus; framställning; performativitet; social konstruktion; hyperritualisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en grupp kvinnor i åldern mellan 20-30 år upplever och förhåller sig till det kvinnoideal som framställs i mediereklam. Studien byggde på en kvalitativ ansats i ett försök att söka reda på deras gemensamma uppfattningar om fenomenet och hur de upplevde att de påverkas av den kvinnliga framställningen. LÄS MER