Sökning: "genus undersökning på bland barn"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden genus undersökning på bland barn.

  1. 11. Konstruktionen av kön i djursånger för barn i förskolans kontext : Kritisk diskursanalys av sångtexter i förskolan ur ett genusvetenskapligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Lindh; [2017]
    Nyckelord :Gender; sex; preschool; music; animal songs; Genus; kön; förskola; musik; djursånger;

    Sammanfattning : I detta arbete har syftet varit att ta reda på hur förståelsen av kön konstrueras i förskolans kontext genom sångtexter. Jag gjorde valet att endast undersöka sånger som handlar om djur för att se vilka osynliga strukturer gällande kön som kan ligga bakom sångerna. LÄS MER

  2. 12. Genus i förskolans miljöer : En studie om hur pedagogers förhållningssätt möjliggör för ett medvetet genus- och jämställdhetsarbete i barns lekmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Hedell; Towe Fjällström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att fördjupa våra kunskaper om det förhållningssätt pedagoger har kring utformandet av lekmiljön ur ett genusperspektiv. Vi har tagit del av forskning som bekräftat att pedagogers synsätt spelar en avgörande roll för arbetet samt att det finns olika föreställningar om vad genus- och jämställdhetsarbetet egentligen innebär. LÄS MER

  3. 13. Barns populärkulturellt inspirerade lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nyman Holkkola; Yvette Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Barns lek; populärkultur; förskola; genus; normer;

    Sammanfattning : Det som klassas som populärkultur finns idag tillgängligt för barn via många kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktärer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lättillgängligt i dagens samhälle, främst i hemmet men även till viss del i förskolan. LÄS MER

  4. 14. "Barn ska få vara barn" : en intervjustudie kring könsneutralitet, normkritik och genuspedagogik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Alexandra Maliganis; [2014]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; förskola; könsneutralitet; normkritik; genuspedagogik; könsstereotyper; genusmedvetenhet; barns rättigheter; gender; gender equality; preschool; gender neutrality; norm criticism; gender pedagogy; gender stereotypes; gender awareness; children’s rights; mänskliga rättigheter; human rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser jämställdhets- och genusarbete på några svenska förskolor. I studiens centrum står tre fokusområden, vilka även format huvudfrågeställningen: Hur ser verk-samhetsansvariga på tre olika förskolor i Skåne på könsneutralitet, normkritik och genuspedagogik i den egna verksamheten? Val av fokusområden beror på deras aktuella ställning i jämställdhetsfrågor inom förskolan. LÄS MER

  5. 15. Barnlitteratur ur ett genusperspektiv : En undersökning av 12 st barnböcker som läses i förskolan

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Mattsson; [2013]
    Nyckelord :Genus; Förskola; Barnlitteratur; Kön; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att genom genusgranskning av ett antal svenska barnböcker under en tioårsperiod, undersöka hur karaktärerna och relationer har framställs. Kan man se ett mönster när det gäller genus i bilderböckerna för barn och på så sätt förstå, vad dessa böcker förmedlar, angående kön och genus? Kan en förändring över tid ses, hur kan denna i sådana fall förklaras? I enlighet med syftet valdes tre olika bokserier vars innehåll djupanalyserades med fokus på genus. LÄS MER