Sökning: "grav språkstörning"

Visar resultat 26 - 30 av 39 uppsatser innehållade orden grav språkstörning.

  1. 26. Språkstörning i ett flerspråkigt perspektiv - en fallstudie

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amna Ismail Abdulkarim; Ingela Fellnäs; [2014]
    Nyckelord :flerspråkighet; föräldraperspektiv; kommunikationsklass; språkstörning;

    Sammanfattning : Abdulkarim Ismail, Amna & Fellnäs, Ingela (2014). Språkstörning i ett flerspråkigt perspektiv. En fallstudie. Language impairment in a multilingual perspective. LÄS MER

  2. 27. Bildsamtalets betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catrin Eriksson; [2012]
    Nyckelord :Förskola; lärande; kommunikation; interaktion; språkutveckling; språkstörning; bilder; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att synliggöra några utvalda pedagogers syn på bildsamtalets betydelse och hur det kan användas som språkverktyg i en förskolegrupp bestående av tolv barn totalt, varav sex av barnen har grav språkstörning. För att undersöka detta genomförde jag intervjuer och en videoobservation på en förskola som på sin hemsida säger sig använda bilder som stöd för att beskriva barnens vardag. LÄS MER

  3. 28. Hur språkstörning tolkas utifrån ett logopedutlåtande. Fem speciallärares/specialpedagogers tankar om hur ett logopedutlåtande omsätts i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Tenblad; [2011-09-22]
    Nyckelord :språkstörning; logopedutlåtande; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur speciallärare/specialpedagoger tolkar den medicin-ska diagnosen språkstörning utifrån ett logopedutlåtande och hur detta tar sig uttryck i arbetet med lärare och elever. Teori: Denna kvalitativa studie är inspirerad av en hermeneutisk ansats. Hermeneutiken hand-lar om att tolka och förstå. LÄS MER

  4. 29. AKKTIV-KomIgång inom barnlogopedi: pilotutvärdering av en utbildning till föräldrar som har barn med grav språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Catharina Ateva; Petra Sjöström; [2011-09-21]
    Nyckelord :grav språkstörning; föräldrautbildning; responsiv kommunikationsstil; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; tidig intervention; severe language impairment; parental intervention; responsive communication; Augmentative and Alternative Communication AAC ; early intervention;

    Sammanfattning : The purpose of the present pilot study was to evaluate the parental intervention ComAlong at the Division of Child Language, for parents of children with severe language impairment. ComAlong is one of the parental interventions developed in the AKKTIV project. AKKTIV stands for augmentative and alternative communication –early intervention. LÄS MER

  5. 30. Granskning och analys av utveckling och utformning av den statliga utredningsverksamheten vid Resurscenter tal och språk - tidsperiod 1997 - 2008

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Haid Aspengren; Carin Åhlström Bark; [2011]
    Nyckelord :grav språkstörning; Resurscenter tal och språk; specialpedagogik; specialpedagogisk utredning; terminologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att granska och analysera utveckling och utformning av utredningsverksamheten vid Resurscenter tal och språk åren 1997-2008. Den statliga styrningen har också studerats samt hur verksamhetens utformning förhåller sig till den statliga styrningen. LÄS MER