Sökning: "grav språkstörning"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden grav språkstörning.

  1. 21. Språkscreening vid 2,5 års ålder med Westerlunds 3-årsmetod

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Angelica Pennerdahl; [2015]
    Nyckelord :språkscreening; barn; barnhälsovårdsprogram; barnavårdscentral; screening; språkstörning; kommunikationsstörning; Westerlunds metod; 2; 5-årsscreening; 3-årsscreening; SLI; språkutveckling; grav språkstörning; måttlig språkstörning; logoped;

    Sammanfattning : To identify children at risk of developing a language disability, the majority of Swedish Child Health Centers (CHCs) have since the early 90’s conducted language screening with 3-year olds using Westerlund’s method or with 2,5-year olds using Miniscalco’s method. The National Board of Health and Welfare has published a new national child healthcare program (Socialstyrelsen, 2014b) in which the language screening in Uppsala municipality needs to resituate to when the child is 2,5 years old. LÄS MER

  2. 22. Insatser som möjliggör - berättelser från specialskolan för elever med grav språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Ivarsson; [2015]
    Nyckelord :Kommunikation; delaktighet; lärande; scaffolding; utvecklingszon; grav språkstörning; tillgänglighet;

    Sammanfattning : ProblemområdeI läroplanerna beskrivs hur centralt språket är för kunskapsutveckling och identitetsskapande. Det är både ett mål för kunskapsutveckling och ett verktyg för lärande i skolan. Elever med grav språkstörning har en sårbarhet för språkburen undervisning och svårigheter med förståelse likväl som uttrycksförmåga. LÄS MER

  3. 23. Övergång till och undervisning i kommunikationsskola - En kvalitativ studie om undervisning av elever med grav språkstörning ur ett lärar-, logoped- och inkluderingsperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Najah Obeid; [2015]
    Nyckelord :Grav språkstörning; Inkludering; Kommunikationsskola; Kompensatoriskt förhållningssätt; Kvalitativ studie; Logopedbehandling; Skolverksamhet; Sociokulturellt perspektiv; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktObeid, Najah (2015). Övergång till och undervisning i kommunikationsskola - En kvalitativ studie om undervisning av elever med grav språkstörning ur ett lärar-, logoped- och inkluderingsperspektiv. LÄS MER

  4. 24. Fokus på framgång - en intervjustudie om pedagogers erfarenheter av framgångsrika metoder för att behålla före detta hemmasittare i särskolan och specialskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Stålborg; Maria Wetterdal; [2014-09-08]
    Nyckelord :hemmasittare; särskola; specialskola; utvecklingsstörning; grav språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Hemmasittare definieras av Gladh och Sjödin (2010) som elever som varit frånvarande från skolan under längre tid än tre veckor. Hemmasittare är en växande grupp av elever. Det finns lite forskning kring ämnet och den litteratur som finns är inriktad på elever inom grundskolan. LÄS MER

  5. 25. En fallstudie av samarbete mellan förälder och olika aktörer kring barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Regner; [2014]
    Nyckelord :förskola; samarbete; språkstörning; språksvårigheter;

    Sammanfattning : SammanfattningRegner, Anna (2014). En fallstudie av samarbete mellan förälder och olika aktörer kring barn med språkstörning. (A case study of cooperation between parent and various actors around children with language disorders). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagog-programmet, Malmö högskola. LÄS MER