Sökning: "helhetssyn förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden helhetssyn förskola.

  1. 1. Inkluderas alla barn i förskolans utbildning och undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Pettersson; Emma Ölund; [2024]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kommunikation; samspel; specialpedagogik; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare uppfattar anpassningen av förskolan för barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och om det främjar inkludering i förskoleutbildningen. Utgångspunkten är en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingsmetoden utgår från semistrukturerade intervjuer och från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Samhällskunskap i förskolan? : En allmän litteraturstudie om samhällsorienterande ämnen i nationella läroplaner och betänkanden med inriktning mot förskolan samt samhällsorienterande ämnenas nödvändiga roll i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mahmut Şamil Akan; [2023]
    Nyckelord :Samhällsorienterande ämnen; nationella; läroplaner; betänkanden; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nationella läroplaner och betänkanden med inriktning mot förskolan formulerar samhällsorienterande ämnen. De samhällsorienterande ämnena som den här studien undersöker utgår från Epstein (2014) och är mångfald, samhällsroller, regler, demokrati, ekonomi, historia, geografi samt ekologi. LÄS MER

  3. 3. Övergången från förskola till förskoleklass : Förskollärares uppfattningar av barns trygghet vid övergångar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Wester; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; security; transition; preschool class; Samverkan; trygghet; övergång; förskoleklass;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan har en helhetssyn gällande förskolans utbildning och menar att omsorg, utveckling och lärandet blir en enhet. Denna helhetssyn kan påverkas in övergången mellan förskola och förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. “(...) alla kan läsa till vilket yrke som helst, men man måste ha den härfingertoppskänslan i sig som pedagog” : En studie om pedagogers resonemang om anknytning ochdess betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Miranda Granstedt; [2021]
    Nyckelord :anknytning; trygghet; omsorg; relation; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : I förskolans utbildning ska varje individuellt barn erbjudas en lärorik och trygg vistelse, detta enligt förskolans styrdokument. Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande och utgå ifrån en helhetssyn på barnen utifrån omsorg, utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. "Samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare. Grunden för en givande förskoletid" : En kvalitativ intervjustudie om inskolning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emine Budak; Sara Sebhat; [2021]
    Nyckelord :Inskolning; Förskollärare; Vårdnadshavare; Anknytning; Trygghet; Samverkan; Förskola;

    Sammanfattning : Förskolans verksamhet handlar om möten med människor. För att förskolan ska bli en plats där familjerna känner sig trygga och där barnen kan ta del av verksamheten krävs det en väl planerad och förberedd introduktion. Studiens syfte är att vi vill få en djupgående förståelse för hur inskolningar i förskolan genomförs. LÄS MER