Sökning: "hlk förskola"
Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden hlk förskola.
11. ICDP som verktyg i förskolans kvalitetsarbete : "man är så mycket mer med barnen nu"
Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolechefers och pedagogers uppfattning av implementeringen avICDP programmet i förskolans pedagogiska vardagsarbete. Den metod som använts i studien ärfokusgruppsintervjuer och i analysen av dessa har ett sociokulturelltperspektiv på lärandet varit utgångspunkt. LÄS MER
12. Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : Tio förskollärares beskrivningar av att använda pedagogisk dokumentation
Magister-uppsats, HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Syftet med studien är att ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv belysa hur tioförskollärare beskriver vilka erfarenheter de har av att arbeta med det nya kapitlet i läroplanen, Uppföljning, utvärdering och utveckling, samt hur nya erfarenheter i samband med kompetensutbildning kring pedagogisk dokumentation utvecklas. I bakgrunden beskrivs tidigare forskning samt rapporter från Skolinspektionen och Skolverket kring kvalité, dokumentation och handledning. LÄS MER
13. Lärare och flerspråkighet : En kvalitativ studie om lärares arbete med flerspråkiga barn i förskolan
M1-uppsats, HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Lärarare och flerspråkighet .... LÄS MER
14. "Det är mycket bra med förskolan. Att det finns som alternativ." : föräldralediga och icke förvärvsarbetande föräldrars syn på förskolans kvaliteter
M1-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka kvaliteter föräldralediga och icke förvärvsarbetande föräldrar till barn på förskolan uttrycker att förskolan besitter. Studien har inspirerats av ett postmodernt perspektiv. Detta innebär att vi utgår från att förskoleinstitutioner blir vad vi som samhällsaktörer gör dem till. LÄS MER
15. Föräldrars syn på den fria lekens betydelse för lärande : En jämförande studie i en svensk respektive utlandssvensk förskola
M1-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka och jämföra vilken syn föräldrar har på den fria lekens betydelse för barns lärande. Studien görs i en förskola i Sverige respektive en utlandssvensk förskola i Spanien och svaren jämförs sedan mellan de olika länderna. LÄS MER