Sökning: "hlk förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden hlk förskola.

  1. 21. "Jag vill ha en kulle att hoppa från..." : En studie om två förskolors utemiljö ur ett barnperspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Christina Larsson; Susanne Milton; [2008]
    Nyckelord :utemiljö; förskola; förskolegård; utevistelse; barnperspektiv;

    Sammanfattning : HÖGSKOLAN FÖR LÄRANDE OCH KOMMUNIKATION (HLK) Högskolan i Jönköping Examensarbete 15 hp inom Lärande Lärarutbildningen Höstterminen 2007 SAMMANFATTNING Christina Larsson & Susanne Milton ”Jag vill ha en kulle att hoppa från…” En studie om två förskolors utemiljö sett ur ett barnperspektiv Antal sidor: 25 Syftet med denna uppsats är att undersöka vad barn tycker och tänker angående sin förskolas utemiljö. Frågeställningarna är följande: – Hur upplever barn i fyra och femårsåldern förskolans utemiljö? – Hur vill barn i fyra och femårsåldern att förskolans utemiljö ska vara? För att få svar på dessa frågor har vi intervjuat sammanlagt 14 barn i fyra och femårsåldern på två olika förskolor. LÄS MER

  2. 22. "Nej, så pratar vi inte med barnen" : – en kvalitativ studie om pedagogers attityder till barns inflytande och integritet i dokumentationsprocessen

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Kristin Ljung; Marie Meijner; Amanda Svärd; [2008]
    Nyckelord :dokumentation; inflytande; integritet; barn; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers attityd till barns inflytande i dokumentationsprocessen, samt se huruvida hänsyn tas till barns integritet i dokumentationen. Våra frågeställningar lyder: Vilket inflytande har barn i dokumentationsprocessen? samt Vad har pedagoger för syn på barns integritet i samband med dokumentationen? Vi har valt att använda oss av kvalitativ metod i vår undersökning för att undersöka pedagogers attityder till ovan beskrivna frågeställningar. LÄS MER

  3. 23. Jämställdhet i förskolan : En studie om hur förskollärare bemöter barn ur ett könsperspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Erika Hegestig; Erika Andersson; [2008]
    Nyckelord :Gender; preschool; preschool teacher; equality; sex.; Genus; förskola; förskollärare; jämställdhet; kön.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie är att undersöka hur flickor respektive pojkar bemöts av förskollärare beroende på barnens kön. Genom observationer vill vi studera om barn bemöts lika/olika utifrån deras kön. LÄS MER

  4. 24. Jämställdhet i förskolan : En studie om att arbeta i ett jämställdhetsprojekt

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Anette Björklund; Robert Johansson; [2008]
    Nyckelord :Jämställdhet; projekt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare, som har deltagit i jämställdhetsprojektet Jämställdhet i centrum, har påverkats av att delta i detta projekt. Utifrån syftet har vi följande frågeställningar: På vilket sätt har JIC förändrat verksamheten på de förskolor som har deltagit? Vad kan förskollärare göra för att arbeta för en mer jämställd förskola? För vår kvalitativa intervju har vi valt att intervjua sex förskollärare, som har deltagit i projektet Jämställdhet i centrum. LÄS MER

  5. 25. Den lokala arbetsplanen : En jämförelse mellan förskolor i staden och på landet

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Charlotta Ericsson; Frida Rolf; [2007]
    Nyckelord :arbetsplan; stadsförskola; landsortsförskola;

    Sammanfattning : Att varje förskola ska erbjuda en likvärdig verksamhet var den än anordnas i landet, är ett av de kraven från Skollagen. Vi undrar om skillnaden mellan stadsförskolors verksamhet och landsortsförskolors verksamhet är synlig genom deras arbetsplan. LÄS MER