Sökning: "hlk förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden hlk förskola.

  1. 16. Förskolans matsituation : Ett tillfälle för samspel och inflytande

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Madeleine Boström; Nilsson Susanne; [2010]
    Nyckelord :förskola; matsituation; samspel; inflytande; makt; barn; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka samspelet mellan de yngsta barnen och pedagogerna i matsitua-tionen på en förskola. Vilket inflytande barn ges är nära sammanlänkat med pedagogernas medve-tenhet om makten de har i rollen som vuxna. LÄS MER

  2. 17. Det är inne att vara ute : En studie om hur lärare använder utemiljön i matematiken

    Magister-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Anneli Johansson; Ida Lundberg; [2010]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; konkret lärande; matematik i förskolan; matematik i tidiga skolår;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i verksamheterna förskola, förskoleklass och tidiga skolår beskriver att de använder sig av utomhusmatematik. För att besvara frågeställningarna har vi valt att göra en kvalitativ studie med intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Användning och betydelse av barnböcker i förskola och fritidshem

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Evelina Stigestad; Petrus Stigestad; [2010]
    Nyckelord :barnböcker; barnlitteratur; förskola; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre förskollärare och tre fritidspedagoger beskriver att de använder sig av barnböcker i det vardagliga arbetet på förskola och fritidshem. Frågeställningarna är: Hur beskriver förskollärarna och fritidspedagogerna att de använder barnböcker i verksamheten? Vilken betydelse anser förskollärarna och fritidspedagogerna att barnböcker har för barnen?För att få svar på frågeställningarna användes kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare och tre fritidspedagoger som metod. LÄS MER

  4. 19. Barns bild- och formskapande : En studie om förskollärares syn på bild- och formskapande som ett pedagogiskt verktyg.

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Karin Järnberg; Emma Broberg; Jennie Helge; [2008]
    Nyckelord :skapande verksamhet; bild- och formskapande; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : HÖGSKOLAN FÖR LÄRANDE OCH KOMMUNIKATION (HLK) Högskolan i Jönköping Examensarbete 10 poäng inom Allmänna Utbildningsområdet Lärarutbildningen Höstterminen 2004 Abstract Emma Broberg, Karin Järnberg & Jennie Helge Childrens creative activity A study about what preschool teachers think about children’s creative activity as a pedagogic tool. Number of pages: 36 The purpose with our study is to examine what preschool teachers, working in preschools and in kindergartens, think about creative activity. LÄS MER

  5. 20. Fiveyearolds language ability : Relations between language ability and interplayibility

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Frendegard; Jenny Gustafsson; [2008]
    Nyckelord :Språkförmåga; kommunikation; samspel; uttalssvårigheter; förskola; femåring;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka femåringars språkliga förmåga, samspels- och kommunikationsförmåga, samt att ta reda på om det förekommer några samband mellan dessa aspekter. Vi har under vår utbildning på HLK läst en kurs som heter ”Läs- skriv- och matematikutveckling” och denna behandlar främst utvecklingen hos barn från sex år och uppåt. LÄS MER