Sökning: "hur män och kvinnor handlar mode"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden hur män och kvinnor handlar mode.
1. Visuell kommunikation : En studie om könsneutralt mode
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Hur kan modeföretag genom sin kommunikation leva upp till sina koncept om könsneutralt mode? Under en längre tid har en debatt kring könsroller och könsuppdelning pågått, och modebranschens sätt att skildra män och kvinnor har kritiserats hårt. Modet framhäver vad som skiljer sig mellan det manliga och det kvinnliga alltmer, samtidigt som fler modeföretag börjar förmedla koncept om könsneutralt mode. LÄS MER
2. Hur män handlar mode : En undersökning om mäns köpbeteende
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Shopping har tidigare varit en aktivitet som främst kvinnor har ägnat sig åt, men de senaste decennierna har fler och fler män börjat visa intresse för mode och shopping. I denna uppsats har vi valt att undersöka hur män beter sig när de handlar modekläder och hur de vill bli bemötta av personal i butik. LÄS MER
3. Att vara kvinna på en mansdominerad arena : Strukturerade intervjuer med tre golfspelande kvinnor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Inledning Idrotten ses som Sveriges största folkrörelse och har gått från att bara vara tillgänglig för män till att genom de senaste årtionden även vara tillgänglig för kvinnor. Golfsporten ska vara attraktiv för alla och vara lika inkluderande bland alla samhällsgrupper. Med detta avses kön, etnicitet och samhällsgrupp. LÄS MER
4. Män och kvinnor i tidsskriften Bon : En kvalitativ innehållsanalys ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : Genusfrågor och könsnormer i dagens massmedier är ett aktuellt ämne som det forskas mycket kring. Tidigare studier visar att jämställdhet fortfarande har sina brister inom mediebranschen. Män får exempelvis ofta en professionell roll i media och vad gäller kvinnan läggs det istället mycket fokus kring utseendet. LÄS MER
5. Kvinnor njuter, män jagar -Myt eller sanning?
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Idag riktar många butiker in sig på sina kvinnliga kunder. De är väl omtalat hur kvinnor handlar och att de ser shopping som ett nöje. Butikerna sätter upp erbjudande för att locka kvinnor att handla mer och göra dem tillfredsställda; då kommer de tillbaka igen. LÄS MER