Sökning: "Gender neutral clothing"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Gender neutral clothing.

  1. 1. Hur stor roll spelar kläderna i iscensättningen av ditt genus? : En kvalitativ studie av icke-binära personers perspektiv på sin stil.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Linnéa Säfström; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Non-binary; personal identity; style; gender-neutral; gender identity; normative; society; self-expression; labels.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The self-expression to empower oneself through fashion and dress is a fundamental aspect of personal identity and challenge of gender norms, particularly for non-binary individuals. As gender norms are social norms that may limit a person's choices of clothing and influence on how to express oneself, non-binary individuals may find it more difficult to find clothing that aligns with their personal identity and style, than other genders. LÄS MER

  2. 2. Bland anonyma kvinnor, oidentifierade män och okända par : En studie om hur kön, genus och queer närvaro aktualiseras via bildkatalogiseringens praktik

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Carl-Marcus Melin; [2020]
    Nyckelord :Cataloging of pictures; Queer theory; Gender; Portrait photography; Information retrieval; Katalogisering av bilder; queerteori; genus socialt kön ; bilddatabaser; porträttfotografi; informationsåtervinning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to provide in-depth knowledge by exploring how image cataloguing provides a context for expressions related to sex, gender, and queerness through metadata and textual descriptions within library databases. This thesis examines how normative conceptions related to sex, gender, and queerness affect the praxis of image cataloguing and how the material’s retrievability is influenced by these aspects. LÄS MER

  3. 3. Unisex is the new black : En kvantitativ studie i hur genusmedvetna konsumenters attityder kan gynna​ ​utformandet av fysiska servicelandskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Evelina Dahlbo; Edith Rehnberg; [2019]
    Nyckelord :Advertising; Attitudes; Brand image; Clothes; Communication; Corporate identity; Gender; Gender-neutral; Gender segregation; Millennials; Nongender; Service landscape; Servicescape; Sex; Target marketing; Attityder; Butiksmiljö; Design; Exponering; Företagsprofilering; Genus; Genusneutral; Konsumentbeteende; Kön; Könssegregering; Klädbranschen; Millennials; Målinriktad marknadsföring; Servicelandskap; Unisex;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att identifiera kundattityder bland genusmedvetna millennials i avsikt att fastställa hur fysiska servicelandskap med unisexkoncept bör utformas. Utifrån denna information formuleras rekommendationer samt tillhörande modell för företag som ämnar integrera det könsneutrala konceptet i sin butiksprofilering. LÄS MER

  4. 4. Bilderboksanalys ur ett genusperspektiv : Hur framställs kläder och leksaker ur ett genusperspektiv i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Alexandra Nordqvist; [2019]
    Nyckelord :Gender; clothes; toys; pitcurs books; sex; Genus; kläder; leksaker; bilderböcker; kön;

    Sammanfattning : Clothes and toys are a big part of our children's lives. Clothing reflects how individuals are seen and after that it is easier to categorize individuals by gender or economic status. There are not so many toys that are gender neutral. Often cars are considered a masculine toy while the barge doll is seen as girlish and feminine. LÄS MER

  5. 5. Varumärke och genus: Formgivning av en visuell identitet för ett fiktivt klädmärke med fokus på att uppfattas genusneutralt

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :David Karlsson Jamous; [2018]
    Nyckelord :könsneutralitet; gender; varumärke; klädvarumärke; grafisk; design;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka hur en visuell identitet för ett fiktivt klädvarumärke kan tas fram för att uppfattas könsneutralt. Könsneutralt i denna studie definieras som något som inte uppfattas specifikt maskulint eller feminint. Studien begränsas till varumärkesnamn, logotyp, färg och typografi. LÄS MER