Sökning: "instrumentallärare"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade ordet instrumentallärare.

  1. 6. “Varje dag är man kreativ…” : En kvalitativ intervjustudie om kulturskolelärares uppfattningar om kreativitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Mattias Lund; David Mattsson; [2019]
    Nyckelord :Creativity; hermeneutic; qualitative interviews; cultural school; instrumental teachers; Kreativitet; kulturskola; instrumentallärare; hermeneutik; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Utifrån ett hermeneutiskt perspektiv har föreliggande studie som syfte att studera några instrumentallärare inom kulturskolan angående kreativitet i instrumentalundervisning. I bakgrundskapitlet tas litteratur och forskning som berör området kreativitet upp. Sju informanter intervjuades med semistrukturerad kvalitativ intervju som metod. LÄS MER

  2. 7. Produktiv användning av mobiltelefoner i instrumentalundervisning. En intervjustudie i fyra lärares syn på mobiltelefoner i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mikael Wessel; [2018]
    Nyckelord :Mobiltelefoner; Instrumentalundervisning; IKT; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Mobile Phones; Instrumental Teaching; ICT; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur mobiltelefoner kan användas på ett produktivt sätt i instrumentalundervisningen. Studien har ett kvalitativt forskningsperspektiv och baseras på intervjuer av 4 informanter, alla instrumentallärare på gymnasienivå, med fokus på deras användning av mobiltelefoner samt dess roll i skolan. LÄS MER

  3. 8. Rytmikinspirerad instrumentalundervisning : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Fanny Söderqvist; [2018]
    Nyckelord :dalcroze-eurhythmics; instrumental tecahing; phenomenology; semi-structured interview; quali-tative research; rytmik; instrumentalundervisning; fenomenologi; semistrukturerad intervju; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka instrumentallärares uppfattningar och erfaranheter av att arbeta med rytmik i instrumentalundervisning. Undersökningen grundar sig i intervjuer av fyra instrumentallärare. I bakgrundskapitlet beskrivs Dalcroze-metoden, rytmikinspirerad undervisning och tidigare forskning om rytmik. LÄS MER

  4. 9. Kollegialt lärande för instrumentallärare : en studie om Learning study som modell för utveckling av kollegialt lärande i musik- och kulturskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jon Mannikoff; [2018]
    Nyckelord :collegial learning; learning study; instrument teacher; Community School of Arts; guitar teaching; skills development; kollegialt lärande; learning study; instrumentallärare; kulturskola; gitarrundervisning; fortbildning; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka på vilket sätt Learning study kan fungera som modell för att utveckla kollegialt lärande och bidra till utbyte av erfarenheter mellan lärare i kommunal musik- och kulturskola. För att undersöka detta har ett arbetslag bestående av fyra gitarrlärare vid en kommunal musikskola fått genomföra en gemensam Learning study, med författaren som handledare. LÄS MER

  5. 10. Musikens skriftspråk : Pedagogiska paralleller mellan läsning och notläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Timmy Svensson Roswald; [2018]
    Nyckelord :notläsning; läsning; a vista; läs- och skrivinlärning; litteracitet; musiklärare;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen försöker jag ta reda på hur instrumentallärare arbetar med att lära ut notläsning. Mitt syfte är att utifrån den informationen dra paralleller till grundskolans läs- och skrivinlärning, och de metoder som används inom denna. LÄS MER