Sökning: "instrumentallärare"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade ordet instrumentallärare.

  1. 11. Att inspirera till ett livslångt musikintresse : En kvalitativ intervjustudie kring hur instrumentallärare i kulturskolan uppfattar begreppet förväntningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Samuel Josefsson; [2018]
    Nyckelord :expectations; qualitative interviews; phenomenography; instrumental teachers; music school; förväntningar; kvalitativa intervjuer; fenomenografi; instrumentallärare; kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur instrumentallärare i kulturskolan uppfattar och tolkar begreppet förväntningar. I bakgrundskapitlet tas tidigare forskning och litteratur som berör området förväntningar upp.  Som metod användes enskilda semistrukturerade fenomenografiska intervjuer med fem informanter. LÄS MER

  2. 12. Jag vill plugga musik! : - en intervjustudie om folkhögskolelärares uppfattningar om den musikhögskoleförberedande instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Bajo Kohring; [2017]
    Nyckelord :education; folk high school; instrumental; interview; musical teaching; pedagogy; pragmatic perspective; folkhögskola; instrumentalundervisning; intervjuer; musikaliskt lärande; pedagogik; pragmatiskt perspektiv;

    Sammanfattning : I föreliggande studie presenteras vad instrumentallärare på folkhögskolor anser vara viktigt att arbeta med i sin undervisning med tanke på elevers kommande antagningsprov till musikhögskolor. För att belysa studiens forskningsområde läggs tidigare forskning fram samt annan relevant litteratur kring sociala och musikaliska aspekter på folkhögskolan och i instrumentalundervisning. LÄS MER

  3. 13. ”Det sitter bara i huvudet” : - instrumentallärares behov och beteende gällande musikmaterial i sin undervisning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lillemor Boschek; [2016]
    Nyckelord :instrumentallärare; informationsbehov; informationsbeteende; musikmaterial;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker vilka musikrelaterade informationsmaterial som instrumentallärare inom den kommunala musikskolan använder sig av i sin undervisning, var och hur de hittar detta material samt vilka situationer som leder till att de söker efter material. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med fem instrumentallärare. LÄS MER

  4. 14. Nöta, stödja och hitta genvägar : pedagogiska verktyg och tillvägagångssätt i arbetet med dyslektiska gymnasieelever inom konstmusik

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jacob Kellermann; [2016]
    Nyckelord :Dyslexi; Notläsning; Musikundervisning; Oglethorpe; Pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka vilka typer av pedagogiska verktyg och förhållningsätt som är behjälpliga för en instrumentallärare inom konstmusikområdet i undervisningen av en elev på högstadie- eller gymnasienivå med dyslexi. Det finns en del angränsande forskning på kopplingen mellan dyslexi och musik tillgänglig på svenska som uppmanar lärare till att på ett eller annat sätt ”strunta i noterna”. LÄS MER

  5. 15. ”Lysande!” Instrumentallärares tankar kring att ge beröm

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Martin Brandqvist; [2015]
    Nyckelord :autonomi; ansträngning; beröm; flow; förmåga; inre motivation; instrumentalundervisning; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ability; autonomy; educational sciences; intrinsic motivation; instrumental teaching; music education; praise; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka attityder hos 4 instrumentallärare kring att ge beröm till sina elever. Lärarna har intervjuats om vad de har för tankar kring att ge beröm. Som utgångspunkt för varje intervju ligger dokumentation och observation av ett lektionstillfälle med fokus på beröm. LÄS MER