Sökning: "interculture competence"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden interculture competence.
1. Att bygga broar mellan likheter och olikheter : Pedagogers perspektiv om den interkulturella undervisningen i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring den kulturella mångfalden i förskolan samt att få en ökad förståelse för vilka möjligheter och utmaningar pedagoger stötar på när det gäller den interkulturella undervisningen i förskolan genom ett interkulturellt perspektiv. Man kommer utifrån semistrukturerade intervjuer med verksamma pedagoger i denna studie få ta del av att det finns variation i kompetens hos pedagoger i förskolan. LÄS MER
2. Förskollärares syn på samverkan : En kvalitativ studie om samverkan med vårdnadshavare med annan språklig eller kulturell bakgrund än svenska.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers'view of their collaboration task, with a particular focus on collaboration withguardians with a different linguistic or cultural background than Swedish. Toachieve the aim, semi-structured interviews were chosen as the method. LÄS MER
3. ’’Det är svårt att förstå varandra’’ : Förskollärares tankar och erfarenheter av barns kulturella bakgrunder, diskriminering och eventuella samband däremellan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares tankar och erfarenheter kring barns kulturella bakgrunder, diskriminering och eventuella samband däremellan. Frågeställningarna som studien svarar på är hur förskollärare ser på kultur och barns kulturella bakgrunder, vilket samspel de upplever krävs i mötet med barn från olika kulturella bakgrunder och hur diskriminering av barn utifrån barnets kulturella bakgrund uppfattas. LÄS MER
4. Interkulturell träning i Sverige : Från utbildningsanordnares perspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälleSammanfattning : Till följd av internationalisering och globalisering har vikten av kunskap om interkulturella fenomen blivit allt viktigare. Genom att öka den kulturella medvetenheten, kan de kulturkrockar och missförstånd som okunskap ger upphov till i förlängningen förebyggas, och resultatet och utbytet av denna interaktion förbättras. LÄS MER