Sökning: "karriär sociologi"
Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden karriär sociologi.
6. Svårigheter högutbildade migrantkvinnor möter på sin väg till arbetsmarknaden : En kvalitativt inriktad studie som belyser högutbildade migrantkvinnors försök att återvända till ett matchande yrke
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SociologiSammanfattning : The aim of this essay is to gain a better understanding of the difficulties highly educated migrant women face in trying to find work that matches their education. Furthermore, the study examines the consequences failing to find a suitable job might cause. LÄS MER
7. Organisationers introduktionsarbete
Magister-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Att som organisation lyckas attrahera, behålla och utveckla medarbetare anses ge betydande konkurrensfördelar. Ett led i denna process handlar om att introducera nya medarbetare för att de ska få en bra start på sin karriär. LÄS MER
8. Självförverkligande viktigare än karriär - En kvantitativ studie av ungas attityder till arbete
Master-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Det finns många olika diskussioner idag kring unga i relation till arbetsliv och arbetsmarknad. Sedan industriella revolutionen har lönearbete blivit en allt viktigare del av våra liv och vårt samhälle. Med anledning av detta vill jag undersöka vilka attityder unga har till arbete i Sverige idag. LÄS MER
9. Jag gillade att skada människor, det var min grej - En kvalitativ studie om hur man inleder, upprätthåller och avslutar en kriminell karriär
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Vad är det som gör att en människa är benägen att utsätta sig för de risker som finns i att vara kriminell, vad är mentaliteten under tiden och hur kommer man ur det. Uppsatsen berör processen för individer som valt att inleda, upprätthålla och avsluta en kriminell karriär. LÄS MER
10. Supporterkultur som subkultur: Om att göra karriär som satellitsupporter
Master-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Europeiska fotbollsklubbar har i allt högre grad kommit att anpassa sig efter den globala tevemarknaden och de potentiella nya supportrar den för med sig snarare än sina lokala supportrar. Mot den bakgrunden har ett visst samhällsvetenskapligt intresse börjat hysas för så kallade satelitsupportrar; det vill säga supportrar på distans som huvudsakligen konsumerar sitt lag via teve och andra medier. LÄS MER